دوره منتور شیپ
آموزش NFT

روش تشخیص پروژه‌های برتر NFT را بشناسید!

در سال ۲۰۲۱ میلادی، که به‌تازگی از آن عبور کرده‌ایم، NFTها به یکی از برترین و پرسروصدا‌ترین ترند‌های فضای مجازی تبدیل شدند. در زمان نگارش این مقاله‌ نیز بسیاری از افراد دنیا در حال کسب دانش درباره‌ی NFTها هستند.

این توکن‌ های غیرقابل‌ تعویض و قرارداد‌های هوشمندشان در حال دگرگون کردن فضای سرمایه‌گذاری‌اند. بسیاری از افراد در یک ‌چشم‌برهم‌زدن و به فاصله‌ی یک خواب و بیداری میلیونر شدند.

اما راز موفقیت آن‌ها چیست؟ چگونه ممکن است که شخصی یک عکس دیجیتالی بخرد و تبدیل به سرمایه‌داری بزرگ شود؟ آیا بخت‌واقبال با او یار و خریدش از روی شانس بوده‌است؟ خیر، این‌طور نیست؛ این افراد پروژه‌های برتر را شناسایی کرده‌اند. شما هم امروز قرار است راز تشخیص این پروژه‌ها را فرابگیرید، پس تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

 

کشف پروژه‌های NFT

برای پیدا کردن پروژه‌های NFT، باید در تمام شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل توئیتر و دیسکورد فعالیت ممتد و روزانه داشته باشید.

همچنین باید صفحات افراد مشهور در این حوزه، بنیان‌گذاران پروژه‌های ترند و کلکسیون‌دار‌ان محبوب را دنبال و در چت‌روم‌های‌شان شرکت کنید تا از به‌روز‌ترین اطلاعات و اخبار باخبر شوید. این کار به شما برای شناسایی پروژه‌های برتر، قبل‌از پخش شدن اخبارش در رسانه‌ها، کمک شایانی می‌کند.

بستر‌های قدرت‌مند فضای مجازی، که در آن خبری از سانسور اطلاعات نیست و در کسری از ثانیه اطلاعات ریزودرشت منعکس و خبرساز می‌شود، کمک بسیار زیادی به افزایش محبوبیت بازار NFT کرده‌است.

میزان محبوبیت و ترند شدن یک پروژه‌ی NFT در فضای مجازی و اینترنت، مهم‌ترین نکته در این بازار برای یافتن یک پروژه‌ی خوب است. اگر می‌خواهید یک پروژه‌ی NFT معتبر را پیدا کنید، باید در شبکه‌های مجازیِ پربازدیدی مثل توئیتر و دیسکورد حساب کاربری فعال داشته باشید.

همچنین می‌توانید صفحات رسمی افراد نام‌آشنای این حوزه و بنیان‌گذاران و مالکان NFTهای مشهور را دنبال کنید تا از اخبار روز مطلع شوید‌. به‌عنوان مثال، اگر این افراد را در شبکه‌ی اجتماعی توئیتر دنبال می‌کنید، حتماً تابه‌حال با اعلان‌های اتاق گفت‌وگو مواجه شده‌اید. اگر به این گفت‌وگوها بپیوندید، به‌احتمال زیاد قبل‌از دیگران از پروژه‌ای باخبر می‌شوید.

معمولاً قبل‌از شناخته‌شدن این پروژه‌ها، افراد نام‌آشنای این حوزه و بنیان‌گذاران و مالکان NFTهای مشهور درباره‌اش بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. پس باید همیشه اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید و مدام شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید. برای انجام این کار نیاز به دانش بالایی از زبان انگلیسی و دانش متوسطی از تکنولوژی بلاک چین دارید.

 

استفاده از وبسایت rarity.tools

وب‌سایت rarity.tools برای یافتن پروژه‌های برتر کمک شایانی به سرمایه‌گذار می‌کند. همچنین در این وب‌سایت اطلاعاتی درباره‌ی این‌که NFT موردنظر چقدر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری منحصربه‌فرد باشد، موجود است.

وب‌سایت rarity.tools قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌کند، از اعلام زمان انتشار و فروش پروژه‌های جدید گرفته تا معرفی شبکه‌های اجتماعی‌ پروژه‌ها، اعلام تعداد صاحبان، میانگین قیمت در بازه‌های زمانی متفاوت و ارز کلی یک کلکسیون.

افراد باهوش و باانگیزه به‌دنبال راه جدیدی برای سرمایه‌گذاری و افزایش نقدینگی هستند. آن‌ها با یافتن راه جدید، ابزار موردنیاز برای جامعه‌ی سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کنند. این موضوع درباره‌ی NFT نیز کاربرد دارد.

یکی از ابزار‌های موردنیاز برای کشف پروژه‌های برتر و تشخیص منحصر‌به‌فرد بودن NFT، وب‌سایت rarity.tools است. این و‌ب‌سایت قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌کند؛ از اعلام زمان انتشار و فروش پروژه‌های جدید گرفته تا معرفی شبکه‌های اجتماعی‌ این پروژه‌ها که هر سرمایه‌گذاری به آن‌ها نیاز خواهد داشت.

وب‌سایت rarity.tools اطلاعات کاربردی دیگری مثلِ: کفِ قیمت هر قطعه از کلکسیون، میانگین کلی قیمت، میانگین قیمت یک هفته‌ی اخیر، تعداد صاحبان و ارزش کلی یک کلکسیون را در اختیارتان می‌گذارد. این اطلاعات برای سرمایه‌گذاری روی یک پروژه‌ی NFT بسیار مهم و قابل‌توجه است. به‌بیان ساده‌تر، این اطلاعات وضعیت ثبات و رشد یک پروژه را به ما نشان می‌دهند.

 

تحقیق درباره پروژه NFT مورد نظر

بگذارید تا در ابتدای کار آب پاکی را روی دستتان بریزیم. خرید از یک پروژه‌ی NFT نیاز به ساعت‌ها تحقیق درباره‌ی مسائل مختلفی را دارد. بسیاری از پروژه‌هایNFT شکست می‌خورند و شما برای سرمایه‌ی از‌دست‌رفته‌تان مسئولید. در ادامه به شما خواهیم گفت که درباره‌ی چه موضوعاتی باید تحقیق کنید.

 

هدف از شکل گیری پروژه NFT

پروژه‌های موفق NFT قرارداد هوشمندی هستند که هدف‌ مهمی را دنبال می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیز وظیفه دارند که این اهداف را بررسی و شناسایی کنند. همچنین آن‌ها باید قابلیت اجرایی شدن این پروژه‌‌ها را بسنجند تا قبل‌از خرید پیش‌زمینه‌ی مناسبی از هدفِ پروژه داشته باشند.

به‌طور کلی، پروژه‌های برتر NFT صرفاً قطعه‌های هنری نیستند. هر پروژه نیز می‌تواند یک قرارداد هوشمند باشد که دلیل ایجاد پروژه را آشکار می‌کند.

بسیاری از پروژه‌های برتر NFT با بخشی از نقدینگی حاصل از فروششان روی پروژه‌ی دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند و برخی نیز به خیریه‌ها کمک می‌کنند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید درباره‌ی پروژه‌ی NFT موردنظرتان به‌طور کامل تحقیق کنید و مطمئن شوید که این پروژه قابلیت اجرایی دارد یا خیر.

 

تحقیق روی تیم اجرایی پروژه NFT

اگر افراد حاضر در یک پروژه‌ی NFT مثلِ طراحان، برنامه‌نویسان و مدیران اجرایی رزومه‌ی خوب و قابل‌قبولی داشته باشند و از محبوبیت مناسبی برخوردار باشند، پروژه‌ی NFT می‌تواند آینده‌ی مناسبی داشته باشد.

اگر شما اهل ورزشی مثل فوتبال باشید، حتماً تیم‌های فوتبال و مربی‌های‌شان را می‌شناسید و در زمان مسابقات نتیجه را تا حدودی پیش‌‌بینی می‌کنید. درواقع، شما به مهارت و تجربه‌ی بازیکنان، مربی و حتی کادر فنی تیم موردنظرتان اعتماد کافی دارید. این موضوع درباره‌ی پروژه‌های NFT نیز کاربرد دارد.

به‌بیان ساده‌تر، تیم‌هایی که شاملِ یک طراح یا نقاش معروف، برنامه‌نویس باتجربه و مدیر پروژه‌ی مشهور با کارنامه‌ی ‌قابل‌قبولی باشند، می‌توانند اعتمادِ سرمایه‌گذاران را برای اجرای یک پروژه‌ی NFT به‌راحتی جلب کنند.

 

برنامه‌ریزی تیم پروژه NFT

اگر افراد تیم پروژه‌ی NFT حرفه‌ای و منظم باشند، برنامه‌ریزی منسجمی خواهند داشت و برای رسیدن به اهدافشان زمان‌بندی مشخصی را به مخاطبانشان ارائه خواهد داد. در غیر این صورت، پروژه‌ی NFT  ارزش ریسک کردن را نخواهد داشت.

برای رسیدن به هر هدفی، چه کوچک باشد و چه بزرگ، باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. اگر پای یک هدف بزرگ در میان باشد، این برنامه‌ریزی باید به بهترین شکل ممکن و به‌صورت دقیق و با جزئیات انجام شود. اگر افراد تیمِ پروژه‌ی NFT حرفه‌ای و منظم باشند، برنامه‌ریزی منسجمی خواهند کرد و برای رسیدن به اهداف ذکرشده در پروژه، زمان‌بندی درست و مناسبی می‌کنند.

به‌بیان ساده‌تر، اگر تیم موردنظر برنامه‌ی درست و منظمی برای رسیدن به اهدافش نداشته باشد و برنامه‌ی زمان‌بندی‌شده‌ای را به مخاطبانش ارائه ندهد، پروژه‌ی NFT ذکرشده ارزش ریسک کردن را نخواهد داشت.

 

میزان هیجان کاربران نسبت به پروژه‌ NFT

شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید در فضا‌های مجازی به‌شکل هدف‌مند میزان هیجان کاربران را نسبت به اهداف پروژه‌ی NFT موردنظرتان بسنجید.

توجه داشته باشید که هیجانِ بالای کاربران از اخبارِ تیم یک پروژه‌ی NFT به این معنی نیست که این پروژه گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

اگر از کاربران فعال فضای مجازی باشید، بی‌شک در توئیتر حساب کاربری دارید. در زمان نگارش این مقاله، افراد بسیاری در سراسر دنیا در چت‌روم‌ها درباره‌ی ارز دیجیتال APE صحبت می‌کنند که نشان‌دهنده‌ی هیجان بالای کاربران نسبت به این پروژه است.

لازم به‌ذکر است که ارز دیجیتال APE متعلق‌به پروژه‌ی NFT محبوبِ میمون کسل (Bored Ape) است. یکی از راه‌های تشخیص NFTهای برتر نیز دقیقاً همین هیجان بالای کاربران است.

شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید از میزان هیجان کاربران در فضای مجازی نسبت به اهداف پروژه مطمئن باشید. همچنین توجه داشته باشید که هیجان کاربران به این معنی نیست سرمایه‌گذاری در پروژه‌ی NFT موردنظر گزینه‌ی مناسبی برای‌تان است.

 

مراقب پروژه‌های NFT کلاهبرداری باشید

به‌دلیل وجود سیستم غیرمتمرکز در فضای بلاک چین، در حوزه‌ی NFT کلاهبرداری‌های زیادی صورت می‌گیرد.

این کلاهبرداری‌ها عمدتاً از طریق ساخت پروژه با اسم مشابه پروژه‌های معروف، ساخت حساب کاربری در فضا‌ی مجازی با فالوور‌های فیک، پخش اخبار کذب درباره‌ی پیوستن سلبریتی‌ها به پروژه و دادن وعده‌ی دروغ درباره‌ی این‌که نقدینگی کسب‌شده را به کودکان سرطانی و خیریه‌ها اهدا می‌کنند، اقدام به کلاهبرداری و فریبِ سرمایه‌گذاران می‌کنند.

زمانی که حرف از بلاک چین و سیستم غیرمتمرکز به‌میان می‌آید، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که به ذهن مخاطبان می‌رسد کلاهبرداری‌های این حوزه است. پروژه‌های NFT نیز از این موضوع رنج می‌برند. کلاهبرداران بسیاری در این حوزه هستند که با پخش کردن اخبار و اهداف دروغ، سعی در فروش NFTهای بی‌ارزششان دارند.

این افراد از روش‌های متفاوتی مانندِ ساخت پروژه با اسم مشابه پروژه‌های محبوب، ایجادِ حساب در فضای مجازی با فالوور‌های فیک، کامنت‌های ساختگی و پخش اخبار دروغ درباره‌ی پیوستن افراد مشهور به پروژه، اقدام به فروش NFTهای‌شان می‌کنند. حتی برخی از این افراد از احساسات مردم سوءِاستفاده می‌کنند و وعده‌ها‌ی دروغ به سرمایه‌گذاران می‌دهند.

آن‌ها می‌گویند که از نقدینگیِ کسب‌شده برای کودکان سرطانی و یا کمک به پناه‌جویان استفاده می‌کنند که درواقع کلاهبرداری و فریبی بیش نیست.

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری روی یک پروژه‌ی NFT زمان زیادی می‌برد؛ چراکه شما فقط خرید آنلاین نمی‌کنید، بلکه با سرمایه‌گذاری روی پروژه، خودتان را در اهداف آن تیم شریک می‌کنید.

پس شاید بهتر باشد که به‌جای گشتن به‌دنبال پروژه‌ی ترند روز، افراد و کلکسیون‌داران مشهور را دنبال کنید و عملکرد آنان را در بازار NFT بررسی کنید. این نکته‌ی مهم را درنظر داشته باشید که اگر اهداف یک پروژه هم‌راستا با نظر جامعه نبود، باز هم آن را بررسی کنید. جامعه همیشه در موردِ رشد پروژه‌های بزرگ در اشتباه بوده‌است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

‫۲ دیدگاه ها

  1. پروژه nft یک بستری هست برای پولشویی وگرنه کدوم آدم سالم مغزی برای یک عکس JPG مبلغ 60 میلیون دلار پول میده؟؟؟؟

    1. سلام ایمان عزیز
      حقیقتش اینه که حرف شما درست نیست. شما یه نقاشی رو در نظر بگیرید که به صدها میلیون دلار فروش میره. آیا اون هم پولشویی هست؟ شاید در برخی موارد سواستفاده بشه برای چنین مواردی ولی عمدتا هنره. NFTها هم همینطوری هستن.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا