آموزش تحلیل تکنیکالآموزش تحلیل فاندامنتال

۶ تفاوت اساسی میان تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال که باید بدانید!

وقتی کسی می‌خواهد در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کند طبیعی است که باید در مورد بازار مورد نظر تحقیق کرده و بفهمد که کدام دارایی ارزش صرف هزینه و وقت را دارد.

این تحقیق و تفحص معمولاً به دو روش انجام می‌شود که به آن‌ها تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال می‌گوییم. به عبارت دیگر دو روش مهم و پراستفاده‌ای که سرمایه‌گذاران برای تحلیل دارایی‌های مد نظر خود مثل سهام در بازار بورس یا بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، از آن استفاده می‌کنند این دو روش هستند.

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هر دو عصای دست سرمایه‌گذاران هستند که اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. با این حال راه‌های رسیدن به این اطلاعات در این دو روش کاملاً با هم تفاوت دارند که در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت‌ تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بپردازیم و به ۶ مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

البته اگر شناخت کافی در مورد این دو روش تحلیل ندارید نگران نباشید زیرا ابتدا تعاریف ابتدایی این دو نوع تحلیل را هم با هم مرور خواهیم کرد.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

در تحلیل فاندامنتال تلاش می‌شود با بررسی عوامل خارجی پیرامون یک دارایی ارزش ذاتی آن را به دست آورد.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) که در زبان فارسی معادل تحلیل بنیادی را هم می‌توان به آن داد به تحلیلی گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن ارزش ذاتی یک دارایی انجام می‌شود.

این دارایی در هر بازار مالی متفاوت است. برای مثال وقتی از بازار بورس صحبت می‌کنیم دارایی می‌تواند سهام یک شرکت باشد یا در بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین یک دارایی محسوب می‌شود.

در این نوع تحلیل، تشخیص این ارزش ذاتی با بررسی و مطالعه‌ی عوامل مختلفی حاصل می‌شود. برای مثال کسی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت خودروسازی را دارد می‌تواند عواملی مثل درآمد سالیانه‌ی آن شرکت یا ترازنامه‌ی مالی‌اش را مطالعه کند. با این کار می‌توان حدس زد که در آینده قیمت هر سهم از این شرکت افزایش خواهد یافت یا پایین می‌آید.

در واقع در تحلیل فاندامنتال اعتقاد بر این است که قیمت فعلی یک دارایی در هر بازار مالی اشتباه است و احتمال بالا و پایین رفتن قیمت وجود دارد. اندیکاتورهای مختلفی برای این کار وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اندیکاتور «سود هر سهم» (EPS)، «نسبت قیمت به درآمد» (P/E)، «نسبت قیمت به ارزش دفتری» (P/B) و اندیکاتورهای دیگر اشاره کرد.

تحلیل فاندامنتال در بعضی از بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال کمی با دیگر بازارها متفاوت است ولی این دلیل نمی‌شود که استفاده از آن در این بازار فایده‌ای نداشته باشد. تنها چیزی که فرق می‌کند عواملی است که در تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال اگر ما می‌خواهیم روی ارز دیجیتال کاردانو سرمایه‌گذاری کنیم تحلیل فاندامنتال می‌تواند بررسی اهداف پروژه، دنبال کردن اخبار در مورد آن، عملکرد تیم سازنده، تعداد آدرس‌های فعال شبکه و غیره باشد.

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال هدف صرفاً پیش‌بینی روند حرکتی قیمت در آینده بر اساس داده‌های گذشته و نمودار قیمتی است.

نوع دوم تحلیل که به آن تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یا تحلیل فنی می‌گوییم، از زمان‌های گذشته و در بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به لطف دیجیتالی شدن همه‌چیز انجام آن هم آسان‌تر شده است. البته این بدان معنا نیست که در عرض چند ساعت بتوان آن را یاد گرفت و درست‌ترین تحلیل‌ها را انجام داد.

درواقع با اینکه یادگیری مفاهیم ابتدایی و روش‌های استفاده از آن چندان کار سختی نیست ولی پیدا کردن مهارت  و استفاده‌ی درست از آن مدت‌ها طول خواهد کشید.

در تحلیل تکنیکال دیگر با عوامل خارجی مثل مواردی که در رابطه با تحلیل فاندامنتال به آن اشاره شد، کاری نداریم و از اول تا آخر روی نمودار قیمتی به تحلیل می‌پردازیم. به عبارت دیگر تحلیل تکنیکال سعی می‌کند تنها با بررسی روند حرکتی قیمت یک دارایی در گذشته، قیمت آن را در آینده پیش‌بینی کند.

تحلیل تکنیکال چندان تفاوتی در بازارهای مالی مختلف ندارد و در هر بازاری که بتوان برای آن نمودار قیمتی رسم کرد، کاربرد دارد. همچنین از مهم‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال می‌توان به «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index) یا به اختصار RSI، «میانگین متحرک همگرا واگرا» (MACD) و «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud) اشاره کرد.

در دوره آموزش جامع ارزهای دیجیتال و دوره جامع آموزش بورس می‌توانید آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را در بازارهای مربوطه یادبگیرید.

اندیکاتورهای مهم

 

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در چیست؟

تفاوت‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را می‌توان در ۶ بخش مفهوم، زمان سرمایه‌گذاری، هدف از تحلیل، نحوه‌ی تصمیم‌گیری، نوع داده‌ها در تحلیل و نوع ترید با هم مقایسه کرد.

حال که با مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال آشنا شدیم بیایید در مورد تفاوت‌های اساسی این دو نوع تحلیل هم بحث کنیم. برای درک بهتر موضوع این تفاوت‌ها را در بخش‌های مختلفی با هم مقایسه می‌کنیم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

مفهوم

مهم‌ترین تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در مفهوم آن‌ها است. همان‌طور که گفتیم در تحلیل تکنیکال سعی می‌شود با استفاده از فرمول‌ها و روش‌های مختلف ریاضی و آمار و براساس نمودار قیمتی آن دارایی در گذشته، قیمت آینده و روند حرکتی بعدی آن پیش‌بینی شود.

در حالی که در تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می‌خواهیم ارزش ذاتی یک دارایی را با استفاده از عوامل بیرونی تشخیص دهیم و ببینیم که آیا قیمت فعلی آن از قیمت واقعی‌اش پایین‌تر است یا بالاتر.

 

زمان سرمایه گذاری

تفاوت دیگر این دو تحلیل در این است که از تحلیل تکنیکال معمولاً برای ترید کردن و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و از تحلیل فاندامنتال برای سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت استفاده می‌شود.

برای مثال کسی که می‌خواهد روی سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری کند تا در آینده بتواند از رشد آن سود خوبی نصیبش شود بهتر است از تحلیل فاندامنتال برای بررسی آن استفاده کند. در طرف دیگر کسی که می‌خواهد از نوسانات قیمت بیت کوین درآمد داشته باشد می‌تواند از تحلیل تکنیکال کمک بگیرد.

 

هدف از تحلیل

موضوع دیگری که تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال را از هم جدا می‌کند هدف از تحلیل است. به عبارت دیگر وقتی می‌خواهیم ببینیم قیمت یک دارایی در چه وضعیتی قرار دارد و آیا از ارزش واقعی خود بالاتر است یا پایین‌تر باید از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم.

به همین ترتیب اگر به دنبال یافتن نقاط ورود و خروج مناسب برای ترید یک دارایی هستیم یا می‌خواهیم ببینیم در روزهای آینده احتمال حرکت قیمت به کدام نواحی وجود دارد بهتر است از تحلیل تکنیکال کمک بگیریم.

 

نحوه تصمیم گیری

وقتی کسی از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کند در واقع  بر اساس اطلاعات و آمار و ارقامی که از بررسی و مطالعه‌ی عوامل خارجی به دست آورده، تصمیم‌گیری می‌کند در‌حالی‌که در تحلیل تکنیکال این تصمیم‌گیری براساس روند حرکتی بازار و قیمت دارایی انجام می‌شود.

برای مثال وقتی بازار روند نزولی دارد و قیمت یک دارایی به محدوده‌ی حمایتی می‌رسد، سرمایه‌گذار ممکن است بر این اساس تصمیم به ورود به بازار بگیرد. در تحلیل فاندامنتال تصمیم به خرید یک دارایی زمانی صورت می‌گیرد که عوامل مؤثر اشاره‌شده در تعریف تحلیل فاندامنتال سیگنال مثبت بدهد.

 

نوع داده‌ها در تحلیل

تفاوت عمده‌ی دیگر تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال یا اگر بخواهیم به زبان فارسی بگوییم از عمده‌ترین تفاوت‌های تحلیل فنی با تحلیل بنیادی نوع داده‌هایی است که از آن‌ها در تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنیم.

به عبارت دیگر در تحلیل فاندامنتال از گزارش‌های مالی شرکت‌ها، سایت‌های خبری، آماروارقام مربوط به صنایع مختلف و موارد این چنینی استفاده می‌شود در صورتی که در تحلیل تکنیکال صرفاً از روی نمودار قیمتی تمام تحلیل انجام شده و تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.

همچنین در تحلیل فاندامنتال هم از داده‌های گذشته و هم از داده‌های فعلی برای نتیجه‌گیری استفاده می‌شود اما در تحلیل تکنیکال تنها بر اساس داده‌های گذشته این کار صورت می‌گیرد.

 

نوع ترید

همان‌طور که می‌دانید تریدرها یا کسانی که به معامله و خریدوفروش یک دارایی می‌پردازند به چند نوع طبقه‌بندی می‌شوند.

برای مثال کسی که یک دارایی را می‌خرد و برای مدت‌ها دست به آن نمی‌زند یک سرمایه‌گذار یا تریدر بلندمدت نامیده می‌شود. یا کسی که در طول روز چندین بار وارد موقعیت‌های معاملاتی شده و از آن‌ها خارج می‌شود اسکالپر یا ریزه‌خوار نام دارد.

اگر علاقه دارید که معروف‌ترین روش‌های ترید را بدانید به مقاله «معرفی ۱۰ روش برتر ترید ارز دیجیتال» مراجعه کنید.

این‌ها را گفتیم تا بگوییم معمولاً سرمایه‌گذارها و تریدرهای بلندمدت از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند در صورتی که اسکالپرها و کسانی که تریدهای کوتاه‌مدت انجام می‌دهند از تحلیل تکنیکال استفاده‌ی بیشتری دارند.

تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

 

سخن پایانی

در کل باید بگوییم که هر دو نوع تحلیل توسط سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اینطور نیست که مجبور باشیم تنها از تحلیل تکنیکال یا تحلیل فاندامنتال به تنهایی استفاده کنیم. در حقیقت از نظر خیلی‌ها بهترین روش استفاده‌ی همزمان از هر دوی این تحلیل‌ها برای رسیدن به نتایج قابل اعتماد است.

اگر شما هم قصد دارید در این بازارها به موفقیت برسید و سودهای خوبی نصیبتان شود، پس حتماً باید با تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال آشنا شوید. از همین رو در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی اجمالی این دو نوع تحلیل در مورد ۶ تفاوت اساسی آن‌ها هم صحبت کنیم تا بهتر بتوانید فرقشان را درک کنید.

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هر دو روشی برای پیدا کردن بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند ولی روش و ابزاری که از آن برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند با هم متفاوت است. اکنون شما آشنایی بیشتری با آن‌ها دارید می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های خود از مزایای آن‌ها بهره ببرید و آینده‌ی روشنی برای خود در این بازارها تصور کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من مقاله مرتبط با تحلیل تکنیکال فیوچرز ندیدم خیلی دوست دارم بدونم چی هست که بعضی از تریدر ها مدام از اسمش استفاده میکنند

    1. سلام سارینای عزیز وقتتون بخیر
      ببینید معاملات فیوچرز یه نوع معامله هستن که توی زمان گذشته یا حال انجام میشن ولی تاریخ انجامش توی آینده هست
      سعی می‌کنیم به زودی یه مقاله خوب و جامع در مورد این موضوع براتون بذاریم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا