آموزش NFT

NFT چیست؟ همه چیز درباره توکن‌ غیر قابل معاوضه

این روزها دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کند و حداقل برای یک بار هم که شده واژه‌ای مثل «ان اف تی» (NFT) به گوشش نخورده باشد.

در حقیقت شرایط به گونه‌ای شده که در بیشتر سرخط خبرها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حرف از ان اف تی یا توکن غیرقابل تعویض می‌شود.

حتماً خود شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که هنرمندی آلبوم موسیقی یا نقاشی خود را در قالب یک ان اف تی فروخته است، یا فرد دیگری با سلفی گرفتن از خود و فروش آن‌ها به صورت یک ان اف تی راه صد ساله را یک شبه طی کرده و میلیاردر شده است.

با خواندن چنین خبرهایی احتمالاً اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد این است که اصلاً NFT یعنی چه و چرا مردم حاضرند برای به دست آوردن آن‌ اینقدر پول خرج کنند.

این مقاله دقیقاً برای پاسخ به این سوال نوشته شده است و با مقاله‌های دیگری که تا به حال در مورد ان اف تی خوانده‌اید، فرق دارد.

در حقیقت در ادامه نه ‌تنها از نظر فنی NFT را تعریف می‌کنیم بلکه با بیان مثال‌های ساده نحوه‌ی عملکرد آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بنابراین حتی افراد کم‌تجربه و تازه‌وارد هم مفهوم توکن غیرقابل تعویض را به خوبی درک کنند.

NFT یا توکن غیر قابل تعویض چیست؟

به توکن‌هایی که در آن هر واحد با واحد دیگر متفاوت است و می‌توان به هر واحد مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت دارد، ان اف تی یا توکن غیرقابل تعویض می‌گوییم.

ان اف تی یا NFT مخفف کلمه‌ی Non-fungible token است که در زبان فارسی با عناوینی مثل «توکن غیرقابل تعویض»، «توکن تعویض‌ناپذیر» و «توکن غیرمثلی» هم شناخته می‌شود.

با خواندن این جمله این سوال در ذهن مطرح می‌شود که چرا به چنین توکن‌هایی، غیرقابل تعویض می‌گویند؟ پاسخ به این سوال در خود اسم ان اف تی نهفته است.

در حقیقت برخلاف توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی مثل «بیت کوین» (Bitcoin)، «اتریوم» (Ethereum) یا «سولانا» (Solana) که در آن‌ها هر واحد از هر نظر با واحد دیگر یکی است، در توکن‌های غیرقابل تعویض ارزش هر واحد با واحد دیگر تفاوت دارد.

توکن غیر قابل تعویض

برای مثال فرض کنید شخصی به دوستش ۱ بیت کوین قرض داده و چند ماه بعد از او درخواست می‌کند که قرض خود را پس دهد.

فرقی نمی‌کند که دوست او دقیقاً همان ۱ بیت کوین دریافت شده را پس دهد یا هر بیت کوین دیگری که از راه‌های مختلف به دست آورده است.

زیرا بیت کوین «قابل تعویض»، «تعویض‌پذیر» و «مثلی» (Fungible token) است و به راحتی می‌توان آن‌ها را با یکدیگر عوض کرد.

اما در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی‌ها این قضیه صدق نمی‌کند و هر واحد ممکن است مشخصات، ویژگی‌ها و در نتیجه ارزش متفاوتی نسبت به واحد دیگر داشته باشد.

برای درک بهتر موضوع بیایید یک مثال بزنیم. بیت کوین یک توکن قابل تعویض است و هر زمان که یک واحد بیت کوین جدید ایجاد می‌شود، این بیت کوین جدید هیچ مشخصات و ویژگی‌ خاصی ندارد که موجب تمایز آن با دیگر بیت کوین‌ها شود.

اما وقتی یک توکن غیرقابل‌ تعویض جدید تولید می‌شود، توکن تازه تولید شده می‌تواند مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. برای مثال ما می‌خواهیم یک مجموعه‌ ان اف تی‌ تولید کنیم که در آن هر واحد نشان‌دهنده‌ یک گربه باشد.

درست مانند بیت کوین که در آن هر واحد نشان‌دهنده‌ی یک ارز دیجیتال قابل خرید و فروش است، در مجموعه‌ی NFT ما هر واحد نشان‌دهنده‌ی یک گربه است که می‌تواند اسم، نژاد، رنگ و مشخصات خاص خود را داشته باشد.

در این مجموعه اولین توکنی که ایجاد می‌کنیم به عنوان اولین گربه شناخته خواهد شد که یک گربه‌ی سفید با اسم لوسی و از نژاد پرشین است.

دومین توکن این مجموعه ممکن است گربه‌ای سیاه رنگ با نام ملوس و از نژاد شرقی باشد. به همین ترتیب هر واحد از این توکن‌ها نشان‌دهنده‌ی یک گربه با مشخصاتی متفاوت‌تر از بقیه خواهند بود.

برای همین است که به آن‌ها NFT، توکن غیرقابل تعویض یا توکن غیرمثلی می‌گویند. در واقع مشخصات و ارزش آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و مثل هم نیست.

اینکه NFTهای ما نشان‌دهنده‌ چه چیزی هستند و از چه ویژگی‌های خاصی برخوردارند همگی در اختیار ما است و این ما هستیم که تعیین می‌کنیم چه ان اف تی‌هایی بسازیم.

اکنون یک سوال مهم دیگر پیش می‌آید. حتماً در خبرها شنیده‌اید که هنرمندی نقاشی خود را در قالب یک NFT فروخته است.

با توجه به تعریفی که پیشتر در مورد NFT مطرح کردیم چگونه می‌توان یک نقاشی را در قالب یک NFT‌ فروخت؟ پاسخ به این سوال ساده است! درست مانند مجموعه‌ی NFT مثال قبل که در آن هر واحد را نشان‌دهنده‌ یک گربه تصور کردیم می‌توان NFTهایی ایجاد کرد که در آن هر واحد نشان‌دهنده‌ یک نقاشی باشد.

مشخصات و ویژگی‌های این NFT می‌تواند به جای رنگ و نژاد گربه در مثال قبل، تاریخ انجام نقاشی، سبک آن و یک آدرس اینترنتی باشد که تصویر نقاشی در آنجا بارگذاری شده است.

توکن غیر مثلی

بدین ترتیب می‌توان هرچیزی را در قالب NFT عرضه کرد و از آنجایی که تمام سوابق توکن غیرقابل تعویض در بلاک چین ذخیره می‌شود و امکان تقلب وجود ندارد، دارای ارزش می‌شود.

البته فراموش نکنید که ارزش هر NFT را خریداران آن مشخص می‌کنند و ممکن است برخی از ان اف تی‌ها هیچ خریداری نداشته و عملاً بی‌ارزش باشند.

در طرف مقابل اگر تولیدکننده NFT فرد شناخته‌شده‌ای باشد ممکن است افرادی پیدا شوند که برای تصاحب آن مبالغ هنگفتی پرداخت کنند.

درست مانند مجموعه‌داران دنیای واقعی که حاضرند برای به دست آوردن اشیای قیمتی و کم‌یاب هزینه‌ی زیادی را متحمل شوند.

مراحل ایجاد NFT

از کجا می‌توانیم NFT یا توکن غیرقابل تعویض بخریم؟

با مراجعه به فروشگاه‌های مخصوص خرید و فروشNFT مانند اوپن سی، ریربل و سوپر ریر می‌توان این نوع توکن‌ها را خریداری کرد.

درست مانند ارزهای دیجیتال که برای خرید و فروش نیازمند صرافی‌ها هستند برای خرید یا فروش ان اف تی‌ها هم نیازمند یک فروشگاه هستیم.

در حال حاضر فروشگاه‌های مختلفی برای این کار ایجاد شده‌اند که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به پلتفرم «اوپن سی» (OpenSea)، «ریربل» (Rarible) و «سوپر ریر» (Super Rare) اشاره کرد.

بیایید نگاهی به فروشگاه NFT‌ اوپن سی داشته باشیم تا بهتر بتوانید مطالب گفته شده را درک کنید. در این سایت ان اف‌ تی‌ها در قالب مجموعه‌های مختلف برای فروش قرار گرفته‌اند که با ورود به سایت و کلیک روی Explore می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

چگونه ان اف تی بخریم

در صفحه‌ی باز شده می‌بینیم که ان اف تی‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. به عنوان نمونه بیایید یکی از مجموعه‌های NFT در موضوع موسیقی را بررسی کنیم. برای این کار کافی است روی Music کلیک کنیم تا موسیقی‌های موجود در قالب ان اف تی‌ برایمان نمایش داده شود.

چگونه ان اف تی بخریم

همان‌طور که گفتیم هر کسی می‌توان ان اف تی‌های خود را برای فروش در این سایت قرار دهد و برای همین شاهد سیل زیادی از آن‌ها در هر بخش هستیم و خواهیم بود. به عنوان نمونه وارد یکی از مجموعه ان اف تی‌های موجود در این بخش شدیم که Song a Day نام دارد.

چگونه ان اف تی بخریم

در این مجموعه NFT شخصی به نام «جاناتان من» (Jonathan Mann) که یک موسیقی‌دان است هر روز یک آهنگ ساخته و اکنون همه‌ی آن‌ها را در قالب NFT برای فروش گذاشته است.

هر NFT در این مجموعه نشان‌دهنده‌ یکی از آهنگ‌های او است که می‌توان با کلیک روی هر کدام به آهنگ مورد نظر گوش داد یا آن را خرید.

چگونه ان اف تی بخریم

برای خرید NFT هم باید ابتدا با کیف پولی مثل «متامسک» (MetaMask) در سایت وارد شوید و سپس خرید خود را کامل کنید.

بعد از آن این NFT در بلاک چین به نام شما ثبت خواهد شد و مالکیت صد درصدی آن به شما می‌رسد. ضمن اینکه همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید هر NFT قیمتی متفاوت از بقیه دارد و دلیل آن محتوای منحصربه‌فرد هر کدام است.

اکنون ممکن است یک سوال دیگر ذهن شما را درگیر کرده باشد. از آنجایی که گفتیم هرکسی می‌تواند NFT درست کند آیا می‌توان یک NFT شبیه به یکی از ان اف تی‌های گران و شناخته‌ شده ایجاد کرد و به همان قیمت فروخت؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله می‌توانید چنین نسخه‌ کپی ‌شده‌ بسازید ولی از آنجایی که NFT ایجاد شده‌ شما جزوی از مجموعه‌ی اصلی نیست و سازنده‌ی آن هم سازنده‌ی اصلی نیست، NFT کپی‌ هیچ ارزشی نخواهد داشت و کسی حاضر نخواهد بود برای خرید آن هزینه کند.

اگر علاقه دارید، NFT مخصوص به خودتان را بسازید می‌توانید به مقاله آموزش ساخت NFT مراجعه نمایید.

کاربردهای اصلی NFT یا توکن‌ های تعویض‌ ناپذیر

از فروش آثار هنری گرفته تا ساخت آیتم‌های قابل خرید و فروش همگی جزو کاربردهایNFT هستند.

ان اف تی‌ها می‌توانند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشند. به عنوان مثال همین امکان فروش آثار هنری مثل موسیقی و نقاشی یکی از کاربردهای خوب این توکن‌ها محسوب می‌شود که باعث شده هنرمندان زیادی بتوانند از هنر خود به درآمدزایی برسند.

علاوه بر این ان اف تی‌ها در دنیاهای مجازی، «متاورس» (Metaverse)، بازی‌های ویدیویی و غیره هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مثلاً ممکن است در بازی‌های ویدیویی نسل بعد آیتم‌هایی که درون بازی پیدا می‌کنید در قالب NFT ایجاد شده باشند که در این صورت می‌توانید مانند هر NFT دیگر آن را خرید و فروش کنید.

فکرش را بکنید! شما تنها به عنوان سرگرمی یک بازی ویدیویی انجام می‌دهید ولی ممکن است یک لباس، یک شمشیر یا هر آیتم دیگری نصیب شما شود که بعدها با افزایش محبوبیت آن بازی به قیمت بسیار بالایی به فروش برسد. یا در متاورس زمین‌های مجازی که می‌خرید یک NFT خواهند بود و مالکیت کامل آن‌ها به خریدار منتقل خواهد شد.

به جز این‌ها می‌توان کاربردهای جالب دیگری هم برای توکن‌های غیرقابل ‌تعویض در نظر گرفت. به عنوان مثال شرکت‌های فعال در زمینه‌ی پوشاک و مد می‌توانند محصولات خود را در دنیای واقعی در قالب NFT در بیاورند.

بدین ترتیب مشتری‌ها می‌توانند با اسکن کردن یک کد که روی محصولات درج شده، تمام اطلاعات مربوط به آن را که در بلاک چین ذخیره شده، بررسی کرده و از واقعی بودن آن‌ مطمئن شوند.

یا فرض کنید شخصی که در یک دوره‌ی آموزشی آنلاین شرکت کرده و مدرکی را دریافت کرده است بتواند این مدرک را به عنوان یک NFT در آدرس کیف پول خود دریافت کند.

بدین ترتیب هر شخص یا شرکتی می‌تواند با بررسی این NFT از واقعی بودن آن مدرک اطمینان حاصل کند چون این NFT را تنها ارائه ‌دهنده‌ همان آموزش آنلاین می‌تواند به افراد مختلف اعطا کند و اگر فرد مورد نظر در کیف پول خود این NFT را دارد یعنی حتماً دوره را با موفقیت طی کرده است.

کاربرد ان اف تی ها

چرا توکن غیرقابل تعویض مخالفان سرسختی دارد؟

برخی معتقدند مزایا و کاربرد ان اف تی‌ها به قدری نیست که بتوان آثار مخرب آن بر روی محیط زیست را نادیده گرفت.

درست است که بازار توکن‌های غیرقابل تعویض داغ است و افراد زیادی از این راه کسب درآمد می‌کنند ولی حاشیه‌های زیادی هم پیرامون این فناوری جدید وجود دارد. همان‌طور که اطلاع دارید نحوه‌ی عملکرد ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به شکلی است که انرژی زیادی مصرف می‌کند.

از آنجایی که NFT هم عملکرد مشابهی دارد، بسیاری بر این باورند که این مصرف زیاد انرژی تاثیر منفی زیادی روی محیط زیست می‌گذارد و مزایا و کاربردهای آن به قدری نیست که بتوان این مصرف زیاد انرژی را توجیه کرد.

سخن پایانی

اینکه توکن‌های غیرقابل تعویض بخشی از آینده خواهند بود یا تنها یک فاز هیجانی کوتاه‌ مدت هستند، مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید. با این حال چیزی که هم ‌اکنون با آن مواجه هستیم ورود شرکت‌ها و افراد شناخته ‌شده به این حوزه است و به نظر می‌رسد به این زودی‌های تب و تاب NFT فرو نخواهد نشست.

ما نیز به منظور آشنایی شما با این فناوری، سعی کردیم در این مقاله با زبانی متفاوت و ارائه‌ مثال‌های مختلف در مورد NFT صحبت کنیم و یک بار برای همیشه بفهمیم که اصلاً این توکن‌ها چه مفهومی دارند و کاربرد آن‌ها چیست. امیدواریم این مقاله توانسته باشد سوالات شما در مورد توکن‌های تعویض ‌ناپذیر را پاسخ دهد و ایده‌ جدیدی برای کسب درآمد از این بازار بزرگ در ذهنتان ایجاد کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

‫۴ دیدگاه ها

    1. سلام وقت بخیر
      شما باید اول یاد بگیرید که چجوری میشه NFT ساخت که ما توی مقاله آموزش ساخت NFT توضیحش دادیم
      حالا اگر NFT شما قابلیت‌های لازم رو داشته باشه می‌تونید به قیمت خوبی بفروشیدش
      البته خرید و فروش NFT هم راه‌حل خوبیه
      موفق و پرسود باشید

  1. من یک هنرمندم که شبیه سازی و مجسمه سازی انجام میدم
    ممنون میشم یه سایت خوب برای ثبت نام nftبهم‌معرفی کنید.
    و اینکه خواستم بدونم هزینه ثبت نام در سایت های nft چنده ؟
    میخام آثار هنریم رو به صورت nft بفروشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا