دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

۱۲ اتفاق کلیدی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۱ تاکنون

همه ما می‌دانیم که صنعت ارزهای دیجیتال با فراز و نشیب‌های کوچک و بزرگ بیگانه نیست. هر سالی که می‌گذرد اتفاقات عجیب‌تری در این حوزه می‌افتد و تاثیر آن در اقتصاد کلان جهانی قابل لمس است، به نحوی که شرکت‌های بزرگ هر سال تغییراتی را در سیاست‌های اقتصادی خود اعمال می‌کنند که به کریپتوکارنسی‌ها مربوط است. به طور کلی ردپای حوزه ارزهای دیجیتال در اقتصاد جهانی، بیش از پیش قابل مشاهده است و هر سال اتفاقات کلیدی متفاوتی باعث ایجاد این رد پا می‌شوند. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

سال ۲۰۲۱ و ارزهای دیجیتال

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ تریلیون دلار رسید و توانست رکورد جدیدی را ثبت کند. بیت کوین و اتر به اوج قیمت خود رسیدند. از سوی دیگر آلت‌کوین‌هایی مثل دوج کوین سر و صدای زیادی در رسانه‌ها بر پا کردند. معرفی تکنولوژی متاورس در سال ۲۰۲۱ نیز توجه سرمایه‌گذاران را بیش از پیش به بازار کریپتوکارنسی‌ها جلب کرد.

سالی که گذشت، یک سال رکورد شکن در حوزه‌ ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی‌ها بود. در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار ارزش بازار رمز ارزها از مرز ۳ تریلیون دلار عبور کرد. بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات و همچنین اتر که دومین ارز دیجیتال بازار محسوب می‌شود، به اوج قیمت خود در تاریخ رسیدند و رکوردشکنی کردند. در این میان آلت‌کوین‌ها نیز رشد قابل توجهی داشتند، به عنوان مثال دوج‌کوین که در سال ۲۰۲۱ توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد و بیشتر رسانه‌های ارزهای دیجیتال همواره اخبار مربوط به آن را پوشش می‌دادند.

همه‌ی این‌ها را در کنار توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT)  و معرفی تکنولوژی متاورس در سال ۲۰۲۱  قرار دهید. با توجه به تکنولوژی‌های جدید و نظر کارشناسان، فضای مجازی در آینده‌ای نه چندان دور جای خود را به دنیای مجازی متاورس می‌دهد. دنیای مجازی متاورس نیازمند زیرساخت‌های خاص خودش است برای مثال: می‌توان به توکن‌های متفاوتی اشاره کرد که برای ایجاد چرخه اقتصادی در این دنیای مجازی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند. چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی در یک دنیای مجازی با پول مجازی یک زمین یا یک خانه بتوان خرید؟ حتی خوش‌بین‌ترین هنرمندان‌ هم فکر نمی‌کردند که در همه‌گیری کرونا، بتوانند در یک دنیای دیجیتالی کنسرت برگزار کنند و در ازای آن توکن و ارز دیجیتال بگیرند.

ایجاد تکنولوژی‌های نوین متعدد در سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینترنت نسل بعد یا همان وب ۳.۰ نیز باعث شد تا دید همه نسبت به NFTها و تکنولوژی‌های مبتنی بر بلاک چین تغییر کند. این تغییر به نحوی بود که توجه سرمایه‌گذاران خرد و کلان را بیش از پیش به بازار ارزهای دیجیتال و پتانسیل بسیار بالای آن جلب کرد. اگر بخواهیم تمام‌ اتفاقات سال ۲۰۲۱ را یکی یکی نام ببریم باید چند ماه وقت صرف کنیم، به همین دلیل ما ۱۲ اتفاق کلیدی و مهم در بازار ارزهای دیجیتال طی سال گذشته را از این میان انتخاب کرده‌ایم. در ادامه‌ هر یک از آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

سال ۲۰۲۱ و ۱۲ اتفاق مهم

حجم بازار بیت کوین برای اولین بار از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد

در طی رکورد شکنی بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین برای اولین بار حجم بازاری بیش از ۱ تریلیون دلار را به ثبت رساند. این افزایش بی دلیل نبود زیرا در آن زمان برخی از افراد مشهور و شرکت‌های بزرگ و نام آشنا‌ی دنیا حمایت خودشان از بیت کوین را به صورت رسمی اعلام کردند.

برای مثال می‌توان به ایلان ماسک، مدیر‌عامل شرکت تسلا (Tesla) که یکی از مشهورترین افراد در دنیای اقتصاد است، اشاره کرد. شرکت تسلا که بزرگ‌ترین کارخانه‌ی خودروسازی جهان است ترازنامه‌هایی مبنی بر ارائه خدمات با استفاده از بیت‌کوین تنظیم کرد. اخبار منتشر شده از این اتفاق موجب افزایش باور نکردنی میزان تقاضا برای خرید بیت کوین شد.

رشد چشم گیر توکن های غیر قابل معاوضه (NFT) در سراسر جهان

سال ۲۰۲۱ بهترین سال برای NFTها بود. مایک وینکلمن به اولین هنرمندی تبدیل شد که اثر خود را به شکل توکن غیر قابل معاوضه به فروش ‌رساند و موفق شد بیش از ۶۹ میلیون دلار درآمد کسب کند. فروش آثار هنری به شکلNFT ، دیگر هنرمندان را نیز به انجام این کار تشویق کرد، به عنوان مثال علیرضا قربانی که اعلام کرد قصد دارد آثارش را به شکل NFT به فروش برساند.

در سال ۲۰۲۱، هنرمندی به اسم مایک وینکلمن، برای اولین بار در جهان، کار هنری خود را به شکل NFT منتشر کرد. این کار از چندین جهت اهمیت ویژه‌ای داشت. اول این که مایک وینکلمن به اولین هنرمند دنیا تبدیل شد که اثر خود را با ماهیت NFT به فروش می‌رساند. دوم این که فروش یک اثر هنری به شکل NFT به دلیل حفظ حق مالکیت و جلوگیری از کپی برداری، باعث پرورش این ایده در سر هنرمندان دیگر نیز شد.

حتی در کشور عزیزمان ایران، علیرضا قربانی خواننده معروف سبک موسیقی سنتی، خبر از انتشار کار‌های بعدی خود با ماهیت NFT داد، اما این تمام ماجرا نیست. مایک وینکلمن آثار هنری خود را با قیمت بی‌سابقه‌ ۶۹ میلیون دلار به فروش رساند که سر و صدای زیادی در رسانه‌های سراسر دنیا به راه انداخت. حتی هنرمند‌های نوپا که شهرت چندانی در جوامع جهانی ندارند، توانستند در سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کنند که در تاریخ بازار NFT بی سابقه بوده است.

بدون شک می‌توان گفت که سال ۲۰۲۱ بهترین سال برای بازار NFT بود. بازار توکن‌های غیر قابل معاوضه برای اولین بار در تاریخ حجمی بیش از ۲۳ میلیارد دلار را تجربه کرد تا به همه ثابت کند، آینده‌ی اقتصاد متعلق به بلاک چین است.

رکورد شکنی دوج کوین به کمک ایلان ماسک

ایلان ماسک همواره از افراد تاثیرگذار در بازار کریپتوکارنسی بوده است. او با شرکت در برنامه‌های تلوزیونی مشهور دنیا از جمله SNL که مخاطبین پر شماری دارند، حمایت خود را به راه‌های مختلف از دوج کوین اعلام کرد. دقیقاً در روز هشتم از ماه مِی و پس از حمایت‌های ایلان ماسک، دوج کوین با رشدی بی سابقه به بالا‌ترین حد خود رسید و قیمت ۷۳ سنت را لمس کرد. البته اقرار نیست اگر بگوییم نمودار قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۱ مثل یک ترن هوایی بالا و پایین رفت. اما نکته‌ی مهم اینجاست که این ارز دیجیتال افزایش ناگهانی قیمت خود را فقط مدیون حمایت ایلان ماسک است.

دولت السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز رسمی و قانونی کشور معرفی کرد

بدون شک یکی از کلیدی‌ترین اخبار بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۱، اعلام تصویب بیت‌کوین به عنوان ارز رسمی و قانونی کشور السالوادور بود. دولت این کشور اعلام کرد که شهروندان از این به بعد برای خرید کالا و خدمات می‌توانند از بیت‌کوین به عنوان ارز رایج استفاده کنند. همچنین با توجه به این قانون مالیات‌ کسب و کار‌‌های بزرگ کشور نیز باید از طریق بیت‌کوین پرداخت شود. نکته‌ی جالب اینجاست که صرافی‌های مجاز کشور السالوادور از پرداخت مالیات معاف شدند.

اعتراض حامیان محیط زیست به استخراج ارزهای دیجیتال

برای انجام فرآیند استخراج به سخت‌افزار‌های پیشرفته نیاز دارید، علاوه بر آن مصرف برق این تجهیزات پیشرفته بسیار بالاست. برق مصرفی توسط استخراج کنندگان بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ از کشور‌هایی مثل سوئد و اسپانیا هم بیشتر بوده و به دلیل تبعات زیست محیطی تولید برق مورد نیاز برای استخراج ارز‌های دیجیتال، حامیان محیط زیست را نگران کرده، متاسفانه اقداماتی که تا به حال در زمینه جلوگیری از روند ماینرها صورت گرفته بی فایده بوده است.

به طور کلی استخراج ارز‌‌‌های دیجیتال فرآیندی پرهزینه است. از طرفی برای انجام استخراج به سخت‌افزار‌های قدرت‌مند نیاز خواهید داشت. انرژی زیادی به هنگام پردازش این سخت‌افزارهای تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل ماهیت رقابتی این کار، استخراج‌کنندگان ارز‌های دیجیتال علاقه‌ای به خاموش کردن سخت‌افزار‌های خود ندارند. همین موضوع باعث شده تا حامیان محیط زیست در سال ۲۰۲۱ فعالیت‌های متفاوتی برای کاهش میزان ارز دیجیتال انجام دهند. البته تلاش تحسین برانگیز آنان تاکنون کار به جایی نبرده است.

برای درک بهتر، ارز دیجیتال بیت‌کوین را در نظر بگیرید. میزان برقی که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ مصرف کرده‌اند به تنهایی از میزان برقی که کشور‌های اسپانیا و سوئد مصرف کرده‌اند نیز بیشتر بوده، حال به این موضوع توجه کنید که بیت‌کوین فقط یکی از ارز‌های محبوب بازار کریپتو است و با اضافه کردن میزان برق استفاده شده برای استخراج ارز‌های دیجیتال دیگر، شرایط خطرناک خواهد شد.

سرقت ۶۰۰ میلیون دلار توسط هکرها در شروع سال ۲۰۲۱

در ماه آگوست و در طی یک اتفاق شوکه کننده، پلتفرم DeFi Poly Network هک شد. هکر‌های پشت این اتفاق موفق شدند به سرعت سرقتی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار را انجام دهند. برخی کارشناسان امنیت سایبری اعلام کردند که هکر‌ها موفق شدند از یک مشکل در ساختار کد شبکه سوء استفاده کنند و دست به چنین سرقت بزرگی بزنند. البته لازم به ذکر است که این کلاه‌برداری‌ها اگر به مرور زمان و نه ناگهانی اتفاق بیفتند کسی تعجب نمی‌کند، زیرا بی‌سابقه نیست. بر اساس گزارش شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین چین آنالیز (Chainanalysis)، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷.۷ میلیارد دلار ارز دیجیتال در طی کلاه‌برداری‌های متفاوت به سرقت رفته است که این میزان نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۰، حدود ۸۱ درصد افزایش داشته است.

چین به ممنوعیت ارز‌های دیجیتال ادامه می ‌دهد

در ماه سپتامبر، بانک جمهوری خلق چین که یک بانک دولتی است، اعلام کرد که چین به سیاست سرکوب ارز‌های دیجیتال ادامه خواهد داد. مسئولان این بانک در طی یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفتند:

تمامی فعالیت‌های مبتنی بر بلاک چین در هر سطح و اندازه‌ای ممنوع هستند و پیگرد قانونی خواهند داشت.

حال سیاست سرکوب چین باعث شد که ایالات متحده به بزرگ‌ترین استخراج کننده‌ی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تبدیل شود و بر طبق آمار دانشگاه کمبریج، بیش از ۳۵ درصد از کل هش‌ریت بیت‌کوین متعلق به کشور ایالات متحده است.

پذیرش اولین صندوق قابل معامله (ETF) مبتنی بر بیت کوین در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا

پذیرش اولین صندوق قابل معامله (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین در بازار بورس آمریکا در سال ۲۰۲۱ یکی از مهم‌ترین اخبار بازار ارزهای دیجیتال در طول تاریخ بود. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران بازار بورس می‌‌توانند روی سهام شرکت‌هایی که در حوزه‌ی بلاک چین و کریپتوکارنسی فعالیت دارند، سرمایه‌گذاری کنند. حتی قبل از شروع فعالیت این صندوق قابل معامله، تصویب خبر پذیرش آن در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا موجب افزایش انکارناپذیری قیمت بیت‌کوین و برخی دیگر از ارز‌های دیجیتال شد و به گفته‌ی برخی کارشناسان این خبر یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۱ در رابطه با تکنولوژی بلاک چین بود.

ارتقاء سیستم کاری بیت کوین بعد از چهار سال

در سال ۲۰۲۱ تغییرات جدیدی در ساختار بیت‌کوین اعمال شد و این درحالی بود که در ۴ سال قبلی یعنی از سال ۲۰۱۷ تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، هیچ تغییری در ساختار بیت‌کوین به وجود نیامده بود. این ارتقاء جدید تپ رو (Taproot) نام دارد، در طی این ارتقاء امضا‌های هوشمندی به اسم Schnor معرفی شدند که نه تنها به تقویت سیستم امنیتی بیت‌کوین کمک می‌کنند بلکه هزینه‌ی تراکنش‌ها را نیز کاهش می‌دهند.

افزایش تمرکز بر تنظیم مقررات برای ارزهای دیجیتال

با افزایش روز افزون کاربران و طرفداران بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱، سران برخی کشور‌ها از جمله آمریکا بیش از هر زمانی احساس کردند که باید قوانین دقیقی برای این حوزه در نظر گرفته شود. گری جنسلر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا صراحتاً اعلام کرد که باید چهارچوب‌های نظارتی مشخص و دقیقی در حوزه ارزهای دیجیتال اعمال شود. جد‌یت این موضوع زمانی بیشتر به چشم آمد که رئیس جمهور آمریکا جو بایدن، لایحه‌ای به اسم زیرساخت دو حزبی را امضا کرد که شامل مقررات گزارش مالیاتی است و تمامی ارز‌های دیجیتال و NFTها را هم دربر می‌گیرد.

تصاحب بخش قابل توجهی از بازار توسط رقبای اتریوم

با افزایش تقاضا برای اتریوم که یکی از پرکاربرد‌ترین ار‌ز‌‌های دیجیتال است، پروژه‌های دیگری نیز در تلاش برای رقابت با اتریوم وارد بازار کریپتوکارنسی شدند‌. برای مثال پروژه‌ی سولانا (Solana) که در سال ۲۰۲۰ به عنوان پلتفرمی برای ایجاد قراردادهای هوشمند و غیرمتمرکز پا به حوزه‌ی بلاک چین گذاشت، با انتشار توکن (SOL) سر و صدای زیادی به راه انداخت و بخش قابل توجهی از سهم بازار اتریوم را از آن خود کرد.

ورود سازمان‌ های مستقل غیر متمرکز (DAO) به جریان اصلی کریپتوکارنسی

سازمان‌های خودگردان و مستقل غیر متمرکز (DAO) نام جدیدی در حوزه‌ی بلاک چین و کریپتوکارنسی‌ها نیستند. سیستم مدیریت و اداره سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز کمی متفاوت است. بدین صورت که تمام افراد، حضور موثر و همچنین حق رای دارند. هیچ شخص یا ارگانی نمی‌تواند برای اعضای آن‌ها تعیین تکلیف کند.

این سازمان‌ها که در بستر بلاک چین فعالیت می‌کنند در سال ۲۰۲۱ با جمع‌آوری ۴۰ میلیون دلار موفق به خرید یک نسخه‌ی کمیاب و دیجیتالی از قانون اساسی آمریکا شدند که سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که در صورت هماهنگی تمام اعضای سازمان‌، قابلیت جمع‌آوری مقادیر ارزشمندی از دارایی دیجیتال فراهم می‌شود که راه را برای اقدامات اساسی اقتصادی و در جهت منفعت تمام اعضا باز می‌کند. با توجه به این موضوع می‌توانیم انتظار اقدامات اقتصادی بزرگی را در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم.

سخن پایانی

شاید اگر ۱۰ سال پیش می‌پرسیدند که تعریف شما از پول چیست؟ شما به یک تکه کاغذ یا یک کارت بانکی فکر می‌کردید که می‌توانید آن را در دست بگیرید. اما تعریف دنیای امروز از ماهیت پول کاملاً عوض شده و ارز‌‌های دیجیتال، دنیای جدیدی را به بشریت معرفی کردند. هر سال اتفاقات جدیدی در این حوزه می‌افتد که تاثیرات بسیاری بر آینده‌ی اقتصاد جهان می‌گذارد اما این تازه اول راه است. پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل متاورس و ایجاد دنیا‌های مجازی می‌توانند شکل اقتصاد جهانی را به طور کلی عوض کنند، جوری که دور از ذهن به نظر می‌رسد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. الان توی شرایط فعلی کشور آیا ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری مناسب هستند؟ چون همه میگن و خودمم میدونم که باید درآمد دلاری داشته باشیم تا بتونیم کوچکترین چیزهارو بدست بیاریم اینکه ریالی درآمد داشته باشیم و دلاری بخوایم داخل ایران خرج کنیم واقعا فشار زیادی به آدم وارد میکنه

    1. سلام عاطفه جان
      خب دقیقا مزیت ترید کردن توی بازار کریپتو همین درآمد دلاری هست چون کوچک‌ترین سود دلاری برای ما که ایران هستیم سود خوبی حساب میشه
      و قطعا بله هنوز هم بازار کریپتو میتونه منبع درآمد دلاری خوبی باشه اگر به درستی باهاش آشنا باشید
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا