دوره منتور شیپ
آموزش صرافی

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ | لیستی از بهترین ها

همواره برای خرید و فروش یا مبادله ارزهای دیجیتال باید به صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کرد؛ صرافی‌های ارز دیجیتال مجازی هستند و به شکل سایت و اپلیکیشن موبایل در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

اگر این سوال برای شما پیش آمده که صرافی ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد، این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهد. در انتها نیز لیستی از مشهورترین صرافی‌ها حوزه ارز دیجیتال را خواهید دید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال تماماً مجازی هستند و به شکل سایت، اپلیکیشن موبایل یا حتی نسخه دسکتاپ در اختیار کاربران قرار می‌گیرند که با ثبت نام در آن‌ها، می‌توان از امکانات مختلف مربوط به ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

صرافی ارز دیجیتال که با نام «دیجیتال اکسچنج» (Digital Exchange) هم شناخته می‌شود، بستری را فراهم کرده که اشخاص بتوانند در آن دارایی‌های دیجیتال خود را به سایر رمز ارز‌ها تبدیل کرده، با یکدیگر معامله کنند یا آن‌ها را به ارزهای فیات (پول ملی) تبدیل کنند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌ کند؟

همانطور که از نام صرافی دیجیتال پیداست، برای ثبت نام و انجام امور مربوطه، نیازی به حضور فیزیکی اشخاص نیست و با استفاده از سایت یا اپلیکیشن صرافی مورد نظر، می‌توان از سرویس‌ آن‌ها استفاده کرد.

اما پاسخ این سوال که یک صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند، به نوع آن صرافی برمی‌گردد. ما در ادامه این مقاله، انواع صرافی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. اما اگر بخواهیم به طور کلی، نحوه کار صرافی‌ها را بررسی کنیم، هر صرافی به یکی از دو شکل زیر فعالیت می‌کند:

نوع اول: اشخاص با خود صرافی‌ها معامله می‌کنند (به این شکل که یا از خود صرافی خرید می‌کنید یا دارایی دیجیتال خود را به صرافی می‌فروشید).

در نظر داشته باشید که این نوع از صرافی‌ها در ایران محبوب‌تر هستند و درآمد صرافی‌ها از تفاوت بین قیمت خرید و فروش و کارمزدهای معاملاتی است.

نوع دوم: صرافی از طرفین معامله نیست و به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کند. در این حالت، درآمد صرافی از کارمزد معاملات خواهد بود، مثلاً  ۰.۱ درصد از حجم معامله مورد نظر.

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه کسی تعیین‌کننده قیمت ارزهای دیجیتال است؟ می‌توان گفت که عرضه و تقاضا برای یک ارز دیجیتال قیمت آن رمز ارز را در صرافی تعیین می‌کند.

مثلا یک رمز ارز به علت محبوبیت خود می‌تواند ۳ دلار قیمت داشته باشد ولی اگر به هر دلیلی محبوبیت و کارایی خود را از دست بدهد کاربران دیگر تمایلی برای نگهداری آن رمز ارز نخواهند داشت و در نتیجه با فروش زیاد آن، قیمت کاهش پیدا می‌کند. البته قیمت یک ارز دیجیتال به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

معامله جفت ارز چیست؟

اگر در دنیای رمز ارزها و صرافی‌های ارز دیجیتال کمی گشته باشید، حتما نام جفت ارزها به گوش شما خورده است. معامله ارزهای دیجیتال با معامله سایر دارایی‌‌های شخصی، از جمله کالا و سهام کاملا متفاوت است. گاهی اوقات اشخاص تمایلی به تبدیل ارز‌های دیجیتال خود به پول ملی ندارند، زیرا نگران نوسانات بازار هستند.

در این مواقع، می‌توان با استفاده از معامله «جفت ارز» یا Cryptocurrency pair ارز دیجیتال خود را به یک ارز دیجیتال مطمئن دیگر تبدیل کرد.

معامله جفت ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که همزمان با فروش یکی از ارز‌های دیجیتال خود، ارز دیجیتالی دیگری را انتخاب و خریداری کنید (در این حالت، هر دو ارز دیجیتال مستقیماً با هم مبادله می‌شوند).

برای مثال، در یک معامله جفت ارز، شما می‌توانید بیت کوین خود را بفروشید و در ازای آن، تتر دریافت کنید، بدون نیاز به اینکه بیت کوین خود را اول به ریال و بعد به تتر تبدیل کنید.

دقت کنید که صرافی انتخابی شما باید از جفت ارز مد نظرتان پیشتیبانی کند، مثلاً اگر قصد داشته باشید ارز دیجیتال تتر خود را بفروشید و بیت کوین دریافت کنید و یا بالعکس، باید به صفحه مربوط به جفت ‌ارز بیت کوین و تتر BTC/USDT، در صرافی‌ مورد نظر مراجعه کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که مفهوم جفت ‌ارز می‌تواند در تحلیل تکنیکال بازار، به کمک شما بیاید. برای مثال، اگر قصد داشته باشید ارزهای دیجیتال متفاوتی را با بیت کوین معامله کنید، روش معقول این است که نمودار بیت کوین را مورد بررسی قرار دهید.

مثلاً اگر بخواهید تغییرات قیمت تتر نسبت به بیت کوین را بررسی کنید، باید از نمودار جفت ‌ارز تتر و بیت کوین USDT/BTC استفاده کنید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال، انواع مختلفی دارند و هر شخص با توجه به نوع نیاز خود، صرافی مورد نظرش را انتخاب می‌کند. به طور کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال به دو گروه اصلی «صرافی‌های متمرکز» و «صرافی‌های غیر متمرکز» تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

صرافی متمرکز

معمولاً در این نوع صرافی‌ها کاربران می‌توانند با کارت‌های بانکی خود مستقیما از صرافی ارز دیجیتال بخرند و به معامله در همان صرافی ادامه دهند (یا ارزهای دیجیتال را به صرافی بفروشند و پول خود را خارج کنند). همچنین کاربران می‌توانند در بستر صرافی به معامله با یکدیگر مشغول شوند.

«صرافی متمرکز» (Centralized Exchange) همواره توسط یک نهاد، ارگان، شرکت یا گروه خاصی‌ از افراد مسئول، کنترل می‌شود و به زبان ساده‌تر، دارایی‌های اشخاص، توسط این افراد قابل دسترسی و کنترل است.

اکثر صرافی‌های معروف از جمله «بایننس» (Binance)، از نوع متمرکز هستند. لازم به ذکر است که نزدیک به ۹۰ درصد حجم معاملات روزانه‌ی ارز‌های دیجیتال، در صرافی‌های غیر متمرکز انجام می‌شوند.

در این نوع صرافی‌ها، کنترل دارایی‌های دیجیتال افراد، کاملاً در اختیار صرافی است. در واقع دارایی‌ها دیجیتال در کیف پول‌های متعلق به صرافی‌ها نگهداری می‌شود و فقط میزان موجودی اشخاص در حساب کاربری آن‌ها نمایش داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌هایی که می‌توان به صرافی‌های متمرکز نسبت داد، همین متمرکز بودن آن‌ها است که به باور فعالان این حوزه، برخلاف ذات حقیقی و غیر متمرکز ارزهای دیجیتال است.

این ضعف مهم، در میان کاربران ایرانی به‌دلیل وجود تحریم‌ها، بیشتر به چشم می‌خورد چرا که کاربران همیشه در خطر مسدود شدن حساب کاربری و از دست دادن سرمایه خود هستند.

صرافی متمرکز

صرافی غیرمتمرکز

«صرافی غیرمتمرکز» (Decentralized Exchange) یک بازار «همتا به همتا» (P2P)  است که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم متصل می‌کند. بر خلاف مبادلات متمرکز، سیستم عامل‌های غیر متمرکز، غیرمتصدی هستند. به بیان ساده‌تر کاربر، هنگام معامله بر روی سیستم عامل، کلیدهای خصوصی خود را کنترل و مدیریت می‌کند.

در غیاب یک مرجع مرکزی، صرافی‌ های غیرمتمرکز از «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) استفاده می‌کنند که تحت شرایط تعیین‌شده‌ به صورت خودکار اجرا ‌شوند و هر معامله را در «بلاک چین» (Blockchain) ثبت ‌کنند.

این معاملات مطمئن، نمایانگر بخشی از بازار دارایی‌های دیجیتال است که عمدتاً بخش کوچک‌تری نسبت به بازار متمرکز را تشکیل می‌دهد.

بورس‌های سنتی سهام، خریداران و فروشندگان را در یک مکان ادغام می‌کند، اطمینان حاصل می‌کند که معامله‌گران می‌توانند با تأمین نقدینگی، در موقعیت‌های لازم با سهولت به بازار وارد شوند. نقدینگی احتمال وجود شخصی در طرف دیگر تجارت را افزایش می‌دهد که مایل به معامله با یک خریدار یا فروشنده است.

در حالی که مبادلات ارزهای دیجیتال، تجارت دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین را تسهیل می‌کنند، سیستم عامل‌ها می‌توانند متمرکز یا غیر متمرکز باشند.

صرافی‌های متمرکز به عنوان واسطه‌های معتمد در معاملات فعالیت می‌کنند و اغلب با ذخیره و محافظت از کلیدهای خصوصی شما و در نتیجه وجوه شما، به عنوان متولی عمل می‌کنند. اما خیل عظیمی از افراد، ترجیح می‌دهند تا اطلاعات و هویت خود را، تا حد امکان حفظ کنند.

در نظر داشته باشید که در ژانویه ۲۰۱۹ میزان استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز تنها ۰.۱۱ درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص می‌داد اما این آمار با رشدی نزدیک به شصت برابر، در سال ۲۰۲۰ مواجه شد و فقط با گذشت یک سال، به ۶ درصد رسید. رشد سریع استفاده از صرافی‌های غیر متمرکز، بیان‌گر وجود مزایایی است که از نظر برخی کاربران بازار کریپتوکارنسی، در الویت قرار دارند.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌ همتا به همتا

در «صرافی‌های همتا به همتا»  (P2P) دو کاربر به‌ طور مستقیم با یکدیگر مبادله می‌کنند. خریداران و فروشندگان در این پلتفرم‌ها آگهی خرید و فروش ارز دیجیتال مورد نظر خود را درج می‌کنند و خریداران و فروشندگان می‌توانند از بین آگهی‌های ثبت شده، یکی را به دلخواه انتخاب کرده و معامله را انجام دهند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های رایج در این بازار، اکثر صرافی‌های همتا به همتا، امکان قفل‌کردن دارایی، تا زمان تأیید مشتری را فراهم کرده‌اند و همچنین سیستمی برای الویت بندی کاربران تهیه شده، به این شکل که در این صرافی‌ها به معامله‌گران نسبت به تعداد معاملات، حجم معاملات و نظر کاربران دیگر، امتیاز داده می‌شود و معامله‌گرانی که بیشترین امتیاز را کسب کنند، بالاتر از بقیه نمایش داده شده و در الویت مبادله قرار می‌گیرند.

یکی از مزایای صرافی‌ها همتا به همتا، وجود معامله‌گران از کشورهای مختلف و روش‌های پرداخت گوناگون است.

سایت Localbitcoins.com، از صرافی‌های پیشرو در این زمینه است که البته با وجود تحریم‌ها، کشور ایران را از فهرست کشورهای مجاز‌، حذف کرده است. صرافی بزرگ بایننس نیز به ‌صورت محدود خدمات مربوط به این نوع از معاملات را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز

پیش از معرفی لیستی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز بهتر است به چند نکته توجه کنیم. افراد در سراسر جهان می‌توانند در این صرافی‌ها حساب بسازند و فعالیت کنند.

در حقیقت با کارت‌های بانکی بین‌المللی خود از صرافی دیجیتال ارز بخرند اما چنین امکانی برای کاربران ساکن ایران وجود ندارد.

برخی صرافی‌ها امکان فعالیت را به کاربران ایرانی با ای‌پی ایران نمی‌دهند (در حقیقت اگر بدون استفاده از وی*پی*ان‌ها سایت صرافی را باز کنید احتمالا به شما اجازه ورود نمی‌دهند.) در این حالت می‌توانید از وی*پی*ان‌ها یا وی*پی*اس‌ها استفاده کنید.

دقت کنید که کشور شما نباید مدام تغییر کند وگرنه صرافی به هویت شما شک می‌کند و این امکان وجود دارد که حساب شما را (حتی اگر از وی*پی*ان استفاده می‌کنید) مسدود کند.

بسیاری از صرافی‌ها نیاز به تایید هویت ندارند، ولی اگر سقف معاملاتی شما از حد خاصی بیشتر شد، نیاز است که در آن صرافی احراز هویت کنید.

در لیستی که در پایین معرفی شده است صرافی‌های بایننس، کوین بیس، هوبی گلوبال، کراکن و بیت هامب به کاربران ایرانی اجازه ورود نمی‌دهند.

صرافی بایننس (متمرکز)

بایننس از سال ۲۰۱۷، توسط یک شرکت چینی در کشور مالت شروع به کار کرد. بایننس حدود ۶۰۰ جفت ارز متفاوت، از جمله جفت‌های فیات را پشتیبانی می‌کند.

این صرافی در زمانی کوتاه، از بسیاری از رقبا خود پیشی گرفت و پیشرفت چشم‌گیری داشت. کاربران این صرافی، می‌توانند در معاملات خود، از ارزهای دیجیتال متفاوت و امکانات پیشرفته، از جمله «معاملات آتی» استفاده کنند و سرمایه خود را افزایش دهند.

صرافی کوین بیس (متمرکز)

معروف‌ترین و کارآمد‌ترین صرافی ارز دیجیتال در کشور آمریکا، صرافی «کوین بیس» یا (Coinbase)  است. تنها سه سال پس از انتشار بیت کوین، در سال ۲۰۱۲ شرکت کوین بیس تأسیس شد که یک شرکت دارای مجوز و کاملاً قانونی است. کوین بیس مجوز فعالیت در بیش از ۴۰ ایالت و ناحیه در آمریکا را دارد.

کوین بیس، نسخه‌ دیگری را با یک ساختار پرداختی متفاوت و در عین حال ارزان‌تر معرفی کرده که امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند، مثل ملاحظه چارت‌ها و اندیکاتورها، این نسخه از کوین بیس، Coinbase Pro نام دارد.

صرافی هوبی گلوبال (متمرکز)

«صرافی هوبی گلوبال» (Huobi Global) یکی از بزگترین صرافی‌ها آسیا است. این صرافی، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و هدف آن جایگزینی ارز فیات با یک ارز دیجیتال ایمن‌تر برای عموم است.

اوایل فعالیت‌ این صرافی، محدود به بازار چین بود. اما پس از مدتی، صرافی هوبی پلتفرم خود را به‌روزرسانی ‌کرد و خدمات خود را به سراسر جهان ارائه داد. این صرافی توکن بومی خود را هم با عنوان «هوبی توکن»  (Huobi Token) در پلتفرم صرافی، ارائه کرد.

صرافی کراکن (متمرکز)

در «صرافی کراکن «(Kraken) می‌توان رمز ارزهایی از جمله بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را معامله کرد. دفتر مرکزی این صرافی در آمریکا قرار دارد. این صرافی در سال ۲۰۱۱ در بین جهانیان نام آشنا شد.

لازم به ذکر است که افراد تازه کار نمی‌توانند از تمام امکانات این صرافی استفاده کنند و احتیاج به دانش بیشتری دارند. یکی مزایای این صرافی، این است که می‌توان میزان سرمایه را در واحدهای پولی مختلف مشاهده کرد.

صرافی بیت هامب (متمرکز)

«صرافی بیت هامب» (Bithumb)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های کشور کره جنوبی است. در این صرافی خدمات مربوط به مبادله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل و بیت کوین کش، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

کارمزد تبادلات در این صرافی، برای همه مبالغ  ۰.۱۵ درصد از مبلغ هر معامله است. اما اگر از کوپن‌های ویژه‌ای داخل سایت استفاده کنید، کارمزد مبادلات از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌یابد.

صرافی کوینکس (متمرکز)

«صرافی کوینکس» (CoinEx)  را می‌توان به عنوان یک صرافی بین‌المللی متفاوت معرفی کرد زیرا با استفاده از آن می‌توانید بدون هیچ گونه احراز هویت تا سقف ده هزار دلار به شکل روزانه تراکنش داشته باشید.

در این صرافی امکان خرید بیش از ۱۵۰  ارز دیجیتال از جمله بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، تتر و … فراهم شده است. صرافی کوینکس به دلیل پشتیبانی ۲۴ ساعته آنلاین و کارمزد پایین ۱ الی ۲ درصد به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های بازار تبدیل شده است.

یونی‌سواپ (غیرمتمرکز)

«یونی‌سواپ» (Uniswap) برپایه بلاک‌ چین اتریوم ساخته شده و تنها با چند گام آسان می‌توانید با استفاده از قراردادهای هوشمند، اتریوم و توکن‌های ERC-20 را معامله کنید. مبلغ کارمزد در این صرافی غیر متمرکز، ۰.۳ درصد است که به‌ هر دو شکل اتریوم و توکن ERC-20 پرداخت می‌شود.

بیسکیو (غیرمتمرکز)

«بیسکیو» (Bisque) یکی از مشهور‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز بیت‌کوین است که امکان مبادلات این رمز ارز را با ارزهای دیجیتال رایجی از جمله فیات فراهم می‌سازد. برای استفاده از این صرافی، احتیاجی به احراز هویت یا ارائه اطلاعات شخصی ندارید.

استفاده از جست‌و‌جو‌گر «تور» (Tor)، پردازش در رایانه شخصی کاربر و کیف پول‌های شخصی، منجر به این می‌شود که هیچ نقطه متمرکزی در عملیات‌ مرتبط با این صرافی وجود نداشته باشد.

از نکات منفی این صرافی، می‌توان به سرعت پایین آن اشاره کرد که به‌ منظور اجرای سیاست‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، طراحی شده است.

طبق گزارشات، حجم معاملات بیسکو، فقط برای ارز دیجیتال مونرو، چیزی حدود ۱۱۹,۰۰۰ دلار به صورت روزانه است. ۱۵,۰۰۰ دلار بیت‌کوین و حدود ۵,۰۰۰ اتر نیز در این صرافی به‌صورت ۲۴ ساعته در حال معامله هستند.

با وجود حجم معاملات بسیار کم و سرعت پایین سرورها، می‌توان گفت که بیسکیو به عنوان یکی از امن‌ترین صرافی‌های دنیا شناخته می‌شود.

صرافی کایبر‌سواپ (غیرمتمرکز)

می‌توان «کایبرسواپ» (kyberswap) را به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های نسل جدید در پلتفرم‌های مبادلات کریپتوکارنسی دانست که به شکل غیر متمرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این صرافی بر بستر بلاک‌چین شبیه به اتریوم اجرا شده و از جمله پلتفرم‌هایی است که با شبکه آزمایشی (تست‌نت)، مورد سنجش قرار گرفت.

در این صرافی هم، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. نکته مثبت دیگری که در ارتباط با این صرافی وجود دارد، استفاده از ذخایر پویا است که به شبکه امکان می‌دهد تا با فراهم کردن مقداری کافی از نقدینگی، خدمات را با قیمت کم‌تری در اختیار کاربران قرار دهد.

این پروژه در کشور سنگاپور توسعه یافته است و یک ارز دیجیتال با نام KNC را توسعه داده است. صرافی کایبرسواپ در نسخه‌هایی از قبیل؛ تحت وب، دسکتاپ و نسخه موبایل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

صرافی وان ‌اینچ (غیرمتمرکز)

«وان ‌اینچ» را می‌توان سرویسی چند لایه از صرافی‌های غیر متمرکز در نظر گرفت. در واقع وان ‌اینچ چندین صرافی غیر متمرکز در بستر یک پلتفرم هستند.

امکان ثبت سفارشات به صورت محدود، در این صرافی وجود دارد و تنوع توکن‌های حاضر در این صرافی نیز نسبتاً قابل ‌قبول است. زمانی که یک سفارش در این پلتفرم ثبت می‌کنید، سفارش شما در چند صرافی غیر متمرکز، به صورت همزمان، قرار می‌گیرد.

صرافی بایننس دکس (غیرمتمرکز)

این صرافی بسیار نام آشنا در فوریه ۲۰۱۹، سیستم غیر ‌متمرکز مختص به خود را با نام «بایننس دکس» (Binance DEX) راه‌اندازی کرد. در بحث قدرت و سرعت انجام تراکنش‌ها، می‌توان گفت که تفاوتی با صرافی‌ متمرکز بایننس ندارد، کارمزد در این پلتفرم، مبلغ معقولی است (چیزی حدود ۰.۱ درصد).

توجه داشته باشین که با آی‌پی آدرس ایران نمی‌توانید از این صرافی استفاده کنید.

صرافی بالانسر (غیرمتمرکز)

صرافی غیر ‌متمرکز «بالانسر» (Balancer)  در سال ۲۰۲۰ و بر پایه بلاک چین اتریوم شروع به کار کرد. دارای یک توکن بومی به اسم BAL هست که برای کنترل تورم، در نهایت ۱۰۰ میلیون از این توکن تولید و توزیع خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های خاص و پرکاربرد بالانسر، قابلیت ایجاد استخر نقدینگی شخصی با چندین نوع توکن متفاوت است. این در حالی‌ است که برای ایجاد استخر نقدینگی در صرافی یونی‌سواپ که پیش‌تر ذکر شده، باید نسبت ۵۰٪ به ۵۰٪ توکن‌ها رعایت شود.

سخن پایانی

صرافی ارز دیجیتال، بستری مجازی است که اشخاص می‌توانند با استفاده از آن، ارزهای دیجیتال خود را در قبال پول‌های ملی یا ارزهای دیجیتال دیگر معامله و مبادله کنند.‌

صرافی‌ها به دو شکل درآمد به دست می‌آورند. برخی صرافی‌ها خودشان طرف معامله کاربران هستند و از تفاوت بین قیمت خرید و فروش سود می‌کنند یا نقش یک واسط، بین معامله‌گران را بازی می‌کنند و کارمزدی با درصد‌های متفاوت از معاملات کم می‌کنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. یک صرافی ارز دیجیتال قانونی که بشه با ریال داخلش خرید و فروش انجام داد رو لطفا معرفی کنید دیگه خسته شدم اینقدر پول قندشکن دادم تا به بایننس وصل بشم و با کلی ایمیل و التماس بتونم حسابم رو باز کنم

  2. سلام صرافی خارجی که با ریال بتونید داخلش خرید و فروش کرد وجود نداره
    شما یا باید از صرافی‌های ایرانی استفاده کنید یا اینکه از همون قندشکن استفاده بکنید
    البته صرافی کوینکس برای کاربران ایرانی بهتره چون زیادی کاری با ایرانی‌ها نداره ولی بایننس کمی ریسکی هست
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا