دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش بلاک چین

معرفی پروژه اولانچ (Avalanche) و رمزارز AVAX

بر کسی پوشیده نیست که ارزهای دیجیتال باسابقه‌ در بازار مثل «بیت کوین» (Bitcoin) و «اتریوم» (Ethereum) با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه هستند.

به بیان ساده‌تر سرعت تراکنش در این نوع رمز ارزها پایین و مبلغ کارمزد بالا است. هر چند این رمز ارزها خود با ارائه به‌روزرسانی‌های جدید سعی در رفع این مشکل دارند ولی پروژه‌های دیگر همواره در تلاش‌اند تا با بکارگیری راهکارهای هوشمندانه از ارزهای دیجیتال مطرح بازار پیشی بگیرند.

یکی از همین پروژه‌ها بلاک چین «آوالانچ» (Avalanche) است که توانسته با ارائه‌ نوآوری‌های جدید نه تنها مشکلات بیت کوین و اتریوم را حل کند بلکه نسبت به سایر رقبای موجود در بازار هم عملکرد بهتری داشته باشد.

در ادامه‌ می‌خواهیم شما را با پروژه‌ی آوالانچ و ارز دیجیتال محلی آن که «آواکس» (AVAX) نام دارد، آشنا کنیم و ببینیم که چه وجه تمایزی نسبت به بلاک چین‌های دیگر دارد.

بلاک چین Avalanche

آوالانچ، بلاک چین نسبتاً جدیدی است که مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را ندارد و سرعت انجام تراکنش‌ها هم در آن بسیار بالاست.

شبکه بلاک چین پروژه‌ آوالانچ شبیه به اتریوم است. طراحی منحر به فرد و هوشمندانه بلاک چین آوالانچ توانسته مشکل مقیاس‌پذیری را حل کند.

بنابراین بسیار بهتر از اتریوم و سایر بلاک چین‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید تفاوت اتریوم با بیت کوین، پشتیبانی از «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) است. یک قرارداد هوشمند به قطعه کدهای برنامه‌نویسی گفته می‌شود که در آن تمام مفاد قرارداد از قبل کدنویسی شده و سپس این کدها روی بلاک چین پیاده‌سازی می‌شوند.

به محض اینکه شرایط اولیه این برنامه‌ها محیا شود، کدها بلافاصله اجرا می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد یا تغییری در آن‌ها ایجاد کند.

اما اتریوم با گذشت زمان و افزایش محبوبیت رفته ‌رفته ضعف‌های خود را نشان داد. اولین مشکل کند شدن سرعت شبکه بود که پردازش آهسته تراکنش‌ها را با خود به همراه داشت.

کارمزد به‌ شدت بالا تراکنش‌ها هم به عنوان دومین مشکل شبکه اتریوم شناخته می‌شود که بسیاری از کاربران را به ستوه آورده است. مشکل دیگر که از دو مشکل اول نشات می‌گیرد به نحوه‌ حل مشکلات مقیاس‌پذیری توسط شبکه اتریوم مربوط می‌شود.

به عبارت دیگر در حال حاضر اتریوم برای حل مشکلاتی که ذکر شد یا به بیان ساده‌تر انجام تراکنش‌ها و بازگرداندن نتایج به بلاک چین‌ سایر پروژه‌ها وابسته است. همین موضوع باعث می‌شود که علی رغم افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها و کاهش کارمزد، مشکلات امنیتی پیش بیاید. زیرا مجبور می‌شویم به پروژه‌های ثانویه اعتماد کنیم.

بلاک چین آوالانچ نه‌ تنها این مشکلات را حل کرده، بلکه توانسته از بلاک چین‌های مشابه در بازار ارزهای دیجیتال که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته‌اند، پیشی بگیرد.

موضوع دیگر این است که پروژه‌ها و شرکت‌های مختلفی که نیاز به استفاده از یک بلاک چین داشتند مجبور بودند از اتریوم یا بلاک چین‌های دیگر موجود در بازار که چندان هم پاسخگوی نیازهایشان نبود کمک بگیرند. البته یک راه دیگر هم با عنوان توسعه بلاک چین خصوصی وجود داشت.

آوالانچ برای حل این مشکل راهکار خاص خودش را پیاده‌سازی کرد. در حقیقت آوالانچ به پروژه‌ها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از زیر شبکه‌ها، بلاک چین‌های شخصی‌سازی شده‌ خود را داشته باشند که همان امنیت، مقیاس‌پذیری و مزایای بلاک چین آوالانچ را نیز به همراه دارد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که آوالانچ از چه روشی برای حل این مشکلات استفاده می‌کند و اصلاً عملکرد کلی آن به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال ما را در بخش بعدی همراهی کنید.

اوالانچ چگونه کار می‌‌کند؟

آوالانچ برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم از روش جدیدی استفاده کرده که در آن سه بلاک چین زیر مجموعه هر کدام وظایف خاص خودشان را دارند.

بلاک چین آوالانچ برای حل مشکلاتی که گفته شد؛ چندین روش مختلف را بکار می‌گیرد. همین موضوع آوالانچ را از بلاک چین‌های هم‌رده خود متمایز کرده است. اولین نکته این است که بلاک چین آوالانچ در واقع از سه بلاک چین اصلی تشکیل شده است که به آن‌ها X-Chain، C-Chain و P-Chain می‌گویند. بیایید در مورد هر کدام از آنها با جزئیات بیشتری صحبت کنیم:

زنجیره‌ی تبادل یا X-Chain: این زنجیره یا بلاک چین تنها برای ایجاد و تبادل ارز دیجیتال آواکس و دیگر توکن‌های مربوطه استفاده می‌شود.

زنجیره‌ی قراردادهای هوشمند یا C-Chain: این بلاک چین همان جایی است که توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده‌سازی کنند.

زنجیره‌ی پلتفرم یا P-Chain: از این بلاک چین برای مدیریت Validator یا تاییدکننده‌های شبکه، بلاک چین‌های زیرمجموعه و کارهای این چنینی استفاده می‌شود.

بدین ترتیب هر کدام از این بلاک چین‌ها مسئولیت انجام یک سری وظایف از پیش تعیین شده را برعهده می‌گیرند. در نتیجه سرعت و مقیاس‌پذیری کلی شبکه نسبت به دیگر بلاک چین‌های هم‌رده افزایش پیدا می‌کند.

برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره ساختار کلی تکنولوژی بلاک چین مقاله بلاک چین چیست را مطالعه کنید.

نحوه‌ی کار مکانیزم اجماع اوالانچ

در بلاک چین آوالانچ به لطف استفاده از روش‌های جدید و بهینه‌ شده، زمان لازم برای تایید تراکنش‌ها کاهش یافته است.

همان‌طور که می‌دانید بلاک چین، سیستمی غیرمتمرکز است. این یعنی رایانه‌های مختلف وظیفه‌ی تایید و نظارت بر تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه را برعهده دارند.

برای همین باید یک روشی وجود داشته باشد که تمام رایانه‌های فعال در شبکه روی یک نسخه از بلاک چین اتفاق نظر پیدا کنند. به این روش مکانیزم اجماع یا Consensus Mechanism می‌گویند.

مکانیزم‌های اجماعی که در بیت کوین، اتریوم و دیگر بلاک چین‌ها استفاده می‌شود یکی «اثبات کار» (Proof of Work) است که به قدرت سخت‌افزاری زیاد و در نتیجه مصرف بالای انرژی نیاز دارد و دیگری «اثبات سهام» (Proof of Stake) نام دارد که در آن افراد با مقدار مشخصی از همان رمزارز، اجازه‌ی تایید تراکنش‌ها را پیدا می‌کنند که به آن‌ها Validator یا تایید‌کننده‌ شبکه می‌گویند.

مکانیزم اجماع بلاک چین آوالانچ از نوع اثبات سهام است ولی پروتکلی که در آن استفاده شده با دیگر بلاک چین‌هایی که از اثبات سهام استفاده می‌کنند، متفاوت است و به آن پروتکل آوالانچ می‌گویند.

به عبارت دیگر در آوالانچ از نسخه‌ بهینه شده‌ روش «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph) یا به اختصار DAG استفاده شده است. شبکه می‌تواند به کمک مکانیزم DAG، تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کند.

نحوه‌ی کار آن نیز بدین صورت است که تاییدکننده‌های تراکنش‌ به صورت تصادفی از دیگر تاییدکننده‌ها صحت یک تراکنش را پرس‌وجو می‌کنند تا بدین ترتیب درستی آن مشخص شود. بعد از اینکه این کار به تعداد مشخصی تکرار شد از نظر آماری دیگر اشتباه بودن آن غیرممکن به نظر می‌رسید.

بعد از این کار تمام تراکنش‌ها نهایی می‌شوند و دیگر نیازی به تایید شخص دیگر نیست. در واقع در بلاک چین آوالانچ خبری از بلاک‌هایی که در بلاک چین‌های دیگر شاهد آن هستیم نیست و تراکنش‌ها به صورت والد و ولدی به هم متصل می‌شوند.

برای همین است که تبدیل شدن به یک تاییدکننده‌ تراکنش در آوالانچ برخلاف بلاک چین‌هایی مثل بیت کوین که نیاز به سخت‌افزارهای قوی برای عمل استخراج دارند، در رایانه‌های ضعیف هم انجام شدنی است و علاوه بر آن سرعت بالایی دارد.

آوالانچ همچنین از نوع دیگری از مکانیزم اجماع در C-Chain و P-Chain استفاده می‌کند که در آن‌ تراکنش‌ها به صورت خطی مرتب می‌شوند.

این مکانیزم با نام مکانیزم اجماع «آدم برفی» (Snowman) یا اسنو من شناخته می‌شود و ویژگی خطی بودن ترتیب تراکنش‌ها در آن به منظور سودمندی آن در کار با قراردادهای هوشمند اعمال شده است. همچنین برخلاف مکانیزم اجماع آوالانچ، در مکانیزم اسنو من بلاک هم تولید می‌شود.

ارز دیجیتال آواکس (AVAX)

آواکس (AVAX) ارز دیجیتالی است که در اکوسیستم آوالانچ از آن برای پرداخت کارمزد‌ و تبدیل شدن به تایید‌کننده‌ تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

رمزارز آوالانچ یا بهتر است بگوییم رمزارز آواکس ارز دیجیتال محلی بلاک چین آوالانچ است که کل موجودی آن تنها ۷۲۰ میلیون واحد است.

همه‌ی تراکنش‌هایی که در زمان کار با این بلاک چین پرداخت می‌شوند با رمزارز آواکس است و تمام آن به منظور جلوگیری از تورم، سوزانده می‌شود. آواکس سه کاربرد اصلی و مهم دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. هر کاربر برای اینکه بتواند به تایید تراکنش‌ها بپردازد باید مقدار مشخصی از رمز ارز آواکس را سپرده‌گذاری کند.
  2. رمز ارز آواکس به عنوان رمز ارز محلی تمام بلاک چین‌هایی که با آوالانچ ساخته می‌شوند، استفاده می‌شود.
  3. کارمزد تراکنش‌ها با آواکس پرداخت می‌شود.

کاربرد اواکس

سخن پایانی

در این روزها که با سیل عظیم برنامه‌های هوشمند، رشد و گسترش امورمالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) مواجه هستیم وجود یک بلاک چین سریع، ایمن و مقیاس‌پذیر به یک ضرورت مهم تبدیل شده است. برای همین بلاک چین آوالانچ که از نظر آماری بسیاری از بلاک چین‌های دیگر را پشت سر می‌گذارد می‌تواند یک انتخاب خوب و جایگزین عالی برای اتریوم باشد.

ما نیز سعی کردیم در این مقاله معرفی کاملی از این پروژه داشته باشیم تا بیشتر با نحوه‌ی کار آن و تفاوت‌هایی که با سایر پروژه‌ها دارد آشنا شوید.

جالب است بدانید که در زمان نگارش این مقاله ارز دیجیتال آواکس سقف تاریخی خود را شکسته و روز به روز هم به ارزش آن اضافه می‌شود. به هر حال امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله کمک حال شما بوده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا