دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

ویژگی‌ های یک تریدر موفق را بشناسید!

ما معتقدیم معامله‌گران موفق، اغلب دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد هستند که آن‌ها را از سایر تریدر‌ها متمایز می‌کند. اگر شما هم بتوانید در کنار دانش شخصی خود این رفتارها را درک و تقلید کنید، بدون شک شانس بیشتری در بازار‌های مالی خواهید داشت.

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید تقلید کرد؟ در جواب به این سوال به یک جمله‌ی معروف قدیمی اشاره می‌کنیم؛ “اگر مدتی رفتار‌های بزرگان را تقلید کنید، پس از مدتی به خودتان می‌آیید و می‌بینید که دیگر تقلید نمی‌کنید، بلکه شما هم به جمع بزرگان پیوسته‌اید.”

البته برای تبدیل این ویژگی‌ها به بخش جدا نشدنی از شخصیت خود باید به صورت مداوم آن‌ها را تکرار کنید. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های یک تریدر موفق را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم چرا که آگاهی به این نکات شانس شما را برای انجام معاملات موفق چندین برابر افزایش می‌دهد.

ویژگی‌‌های یک تریدر موفق چیست؟

برای این که بتوانیم مثل یک تریدر موفق در بازار‌های مالی فعالیت کنید، باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید. اما بیش از آن‌ها، باید برخی ویژگی‌های حیاتی که تریدر‌های معروف را به قله‌‌ی موفقیت رسانده را بشناسیم و سعی کنیم که این ویژگی‌ها را در سیستم کاری خود پیاده کنیم.

در ادامه‌ی این مقاله، لیستی از ویژگی‌ها و نکاتی را خواهیم دید که با رعایت آن‌ها می‌توان انتظار دیدن سود در سبد دارایی خود را داشته باشیم.

به برنامه‌ خود پایبند باشید

هیچ تریدر موفقی بدون برنامه‌‌ریزی درست و حساب شده برای معاملات خود، مدت زمان زیادی در بازار دوام نمی‌آورد. اگر تا به حال زندگی خود را بدون برنامه‌ی جدی پیش می‌بردید، الان وقت خوبی برای تغییر است، مخصوصاً اگر قصد فعالیت در بازار‌های مالی را دارید.

تریدر‌های موفق برنامه‌ای منسجم و فکر شده را برای هر لحظه از بازار در ذهن خود دارند. به بیان ساده‌تر، یک استراتژی مالی دارند و به آن پایبندند‌.

شما هم باید به همین شکل یک استراتژی و برنامه‌ی مالی فکر شده برای خود طراحی کنید و به آن پایبند بمانید، زیرا تغییرات متوالی در تصمیمات مالی، تنها منجر به ضرر خواهد شد.

تریدر‌های موفق، برای هر موقعیت یک برنامه‌ی خاص دارند. آنان بهترین زمان ورود به بازار و نقاط خروج از آن را از قبل مشخص می‌کنند و همیشه حد ضرر را در نظر می‌گیرند.

تریدر‌های موفق، گاهی اوقات به سود کمتر رضایت می‌دهند، اگر به نظرشان این تنها چیزی است که می‌توانند در حال حاضر از بازار خارج کنند، ریسک بیشتری نمی‌کنند.

 به بیان ساده‌تر آن‌ها به راحتی می‌توانند با تحلیل و بررسی دقیق شرایط بازار به احساس طمع خود غلبه کنند با سود کمتری از بازار خارج شوند، مگر اینکه تغییرات روند بازار به نفع آن‌ها پیش برود. در واقع شما باید با بکارگیری راهکارهای مختلف مدیریت ریسک کنید.

 

پیش‌بینی و در نظر گرفتن تمام احتمالات بازار

می‌توان معامله‌گری را تا حدودی شبیه به بازی شطرنج دانست چرا که در بازارهای مالی هم بهترین بازیکن کسی است جلوتر از حریف خود فکر می‌کند.

تریدر‌های موفق نیز مانند شطرنج‌باز‌ها باهوش عمل می‌کنند و همواره در تلاشند که چند گام جلوتر بازار را پیش بینی کنند. پس از انجام پیش‌بینی، سعی می‌کنند که واکنش‌های احتمالی بازار را در صورت مطابقت یا عدم مطابقت با انتظاراتشان بسنجند و سپس استراتژی‌های معاملاتی را پیرامون نتایج احتمالی پیاده‌سازی کنند.

 

شخصیت منعطف

افراد مبتدی در بازارهای مالی، مثل جوانان یک خانواده رفتار می‌کنند چرا که خیلی زود تصمیم می‌گیرند و خیلی زود هم ناامید می‌شوند.

اما از سوی دیگر افراد حرفه‌ای و موفق، در برابر موقعیت‌ها‌ی هیجانی مقاومت می‌کنند. افراد موفق احساسات خودشان را در روند باز کردن معاملات درگیر نمی‌کنند و به هیچ وجه احساسی تصمیم نمی‌گیرند.

آن‌ها تشخیص می‌دهند که سرمایه‌گذاری موفق به معنای سود همیشگی و ممتد نیست بلکه به معنی کسب سود و به حداقل رساندن زیان است.

 در عین حال، آن‌ها تمام فرصت‌های معاملاتی که ممکن است در آینده اتفاق بیافتند را پیش‌بینی می‌کنند تا بتوانند قبل از هر شخص دیگری نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند. بنابراین شما به عنوان یک معامله‌گر باید حاشیه سود کافی برای استفاده از چنین فرصت‌هایی را ایجاد کنید.

 

آمادگی بالا در برابر هر اتفاقی

تریدر‌های موفق، تا جای ممکن، در بازار‌های مالی گوش به زنگ هستند و رویداد‌های متفاوت خبری را دنبال می‌کنند تا بتوانند با آگاهی و آمادگی کامل در برابر هر اتفاقی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات، گزارش‌ها و صورت‌های مالی منتشر شده: شما باید بتوانید با بکارگیری تجربیات و دانش تکنیکال خود گزارشات قبلی را بررسی کرده و روند بازار را در آینده را پیش‌بینی کنید.
  • جلسات و زمان اعلام نرخ بهره بانک مرکزی: به عنوان یک تریدر باید بدانید برنامه‌ریزی این نهاد‌های مالی به چه صورت است و بازار چه واکنشی به آن‌ها نشان می‌دهد.
  • میزان نقدینگی: به طور کلی لازم است که میزان نقدینگی بازار را در طول یک ماه چندین بار، در بازه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهید و تمام عوامل تاثیرگذار در نقدینگی را به خوبی بشناسید.
  • اتفاقات و حوادث غیر منتظره: می‌توانید با استفاده از ابزارهای معاملاتی موجود در پلتفرم‌های مختلف و فعال کردن قابلیت هشدار در لحظه از اخبار مهم و فرصت‌های خوب معاملاتی مطلع شوید.

آگاهی کامل به مباحث تحلیل تکنیکال

حتی اگر تریدر‌های موفق، یک استراتژی تجاری مبتنی بر فاکتورهای مختلف و دانش تکنیکال را دنبال نکنند، باز‌ هم از سطوح فنی مهم در معامله آگاه هستند. به عنوان مثال، آن‌ها سطوح اصلی فیبوناچی، خطوط بالا و پایین را می‌شناسند و همواره در تلاشند که تا حد امکان از این اصول پیروی کنند، زیرا احتمال کسب سود در چنین شرایطی به مراتب بالا‌تر است.

 

شناخت محیط و اصول بازاری که قصد ورود به آن را دارید

تریدر‌های موفق می‌توانند ارزیابی کنند که آیا بازار روند رو به رشدی دارد یا احتمالاً محدود باقی می‌ماند. هدف اصلی معامله‌گران این است که بیشتر از آن‌ که بر خلاف روند حرکت کنند، جریان را دنبال کنند. برای مثال اگر دو کشور وارد جنگ شوند، معمولاً بازار‌های مالی با سقوط مواجه می‌شوند.

اما در این میان، اگر یک شرکت بزرگ تجاری شروع به جمع آوری کمک مالی برای کشور جنگ زده بکند، احتمال رشد سهام آن شرکت وجود دارد. در عین حال، تریدر‌های موفق می‌دانند که روندها بالاخره متوقف یا اصلاح خواهند شد. بنابراین سعی می‌کنند به طور فعال سود ببرند و ضررها را در نقاط کلیدی فنی با ظهور روند بزرگتر به حداقل برسانند.

 

تمرکز بالا

تریدر‌های موفق، در بیشتر معاملات خود تنها بر یک یا دو جفت‌ ارز یا سهم تمرکز می‌کنند. انجام این کار آن‌ها را قادر می‌سازد تا از نظر سطح قیمت و رفتار قیمت، تسلط بهتری نسبت به آن بازارهای هدف خود داشته باشند.

همچنین میزان اطلاعات و داده‌هایی را که برای نظارت بر بازار نیاز دارند را محدود می‌‌کنند زیرا اطلاعات پراکنده فقط تمرکز آنان را برهم می‌زند و احتمال اشتباه را بالاتر می‌برد.

مهم‌تر از همه، تریدر‌های موفق تشخیص می‌دهند که جفت ارزهای مختلف یا سهام‌های متفاوت، دارای ویژگی‌های معاملاتی متفاوتی هستند و می‌توانند تاکتیک‌های خود را از یک جفت به جفت دیگر بازنویسی کرده و تغییر دهند.

 

سیو سود

معامله‌گران موفق سعی می‌کنند به طور منظم سود ببرند و ضررها را به حداقل برسانند، حتی اگر مواردی مثل سود جزئی، تغییرات در قوانین یا جمع شدن کامل سهم و یا عقب‌نشینی پس از حرکت سودآور بازار اتفاق بیفتند.

مهم‌تر از همه، وقتی معامله‌ای سودآور است یا ریسک آن به حداقل رسیده، تمرکز اصلی تریدر‌های موفق حفظ آنچه به دست آورده‌اند است، نه ریسک برای کسب کمی سود بیشتر. زیرا اولین گام برای به خطر انداختن سرمایه‌، طمع و زیاده‌خواهی در بازار‌های مالی است.

 

دنبال کردن سایر بازارهای مالی

ارزها و سهام‌ها بی‌دلیل معامله نمی‌شوند و معامله‌گران موفق، دیگر بازارهای مالی مهم را به طور منظم تحت نظر دارند. تریدر‌ها به صورت روزانه به دنبال بازار‌های دیگر برای کسب سود‌های کوتاه مدت هستند.

به عنوان مثال، اگر دلار در بازه‌ی ۱۰ ساله در حال افزایش است و طلا در حال سقوط است، این تأییدی از سایر بازارها به نفع افزایش قیمت دلار است.

در بلندمدت، معامله‌گران سایر بازارها را از نظر سطوح فنی قابل توجه و روندهای کلی جهت گیری، تجزیه و تحلیل می‌کنند. گاهی اوقات شرایط نامناسب یک بازار مالی مثل بورس، و افزایش محبوبیت یک بازار دیگر مثل کریپتوکارنسی، منجر به مهاجرت تریدر‌ها از بازار ضعیف‌تر خواهد شد که نشان دهنده‌ی هوش مالی این افراد است.

 

سابقه‌ معاملات خود را ثبت کنید

در پایان هر ماه، سه ماه یا یک سال، حساب معاملاتی شما در یکی از این سه موقعیت قرار می‌گیرد:

  1. معاملات شما در آن دوره یا سود‌آور بوده
  2. معاملات شما تقریباْ با شکست مواجه شده
  3. سرمایه خود را از دست داده‌اید

صرف نظر از اینکه در کدام دسته قرار می‌گیرید، کلید بهبود نتایج در دوره‌ی بعدی این است که سوابق معاملات خود را ثبت کرده و مرور کنید.

 به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که در معامله یک سهم در ده ماه از دوازده ماه، پول از دست داده‌اید، می‌توانید با اجتناب از معاملات در آن بازه زمانی در سال آینده، نتایج خود را از لحاظ نظری بهبود بخشید و به بیان ساده‌تر اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.

 

کنترل احساسات

بزرگترین دشمن معامله‌گران، عوامل سیاسی، تحریم‌ها یا کارگزار شخصی شما نیستند، بلکه خودتان هستید. بسیاری از تریدر‌های تازه کار، برنامه معاملاتی خود را تنها پس از معاملات موفق یا پس از یک دوره شکست، تغییر می‌دهند، اما این کار فقط شدت بحران را افزایش می‌دهد.

به طور خاص در معاملات، احساسات شدید می‌توانند تجزیه و تحلیل منطقی را خراب کرده و منجر به ضررهای قابل توجه شوند.

تریدر‌های موفق می‌دانند چگونه احساسات خود را کنترل و مدیریت کنند، برای مثال استراحت یک یا دو روزه در زمانی که بازار متلاطم است، می‌تواند در روحیات و درصد موفقیت آن‌ها تاثیرگذار باشد.

ویژگی های یک تریدر موفق

 

سخن پایانی

در بازار‌های مالی همه‌ی افراد موفق نیستند، اگر سود چیزی‌ است که از بازار میخواهید، باید رد پای تریدر‌های موفق را دنبال کنید، با برنامه باشید، دانش کافی را کسب کنید و احساسی عمل نکنید.

یادتان باشد، که در این کار، دشمن بزرگ شما، احساسات شماست. امیدواریم که با رعایت و پیاده‌سازی نکاتی که گفته شده میزان سودآوری خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام میخواستم دونم آیا میشه تریدری رو به عنوان یک شغل اصلی یا شغل دوم انتخاب کرد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      خب طبیعتا اگر شما بخواید به عنوان شغل اول بهش نگاه کنید وقت بیشتری براش میذارید و قطعا سود بیشتری نصیبتون میشه ولی خب خیلی‌ها به عنوان شغل دوم هم در نظرش میگیرن که باز هم سود خوبی داره
      موفق و پرسود باشید

    2. با سلام دوست عزیز چیزی که مشخص هست اینه که خیلی از افراد در طول تاریخ و هم اکنون این شغل بعنوان شغل اول پذیرفته اند و مفهوم شغل اول و دوم بستگی به الویت خود شما داره اگر زمان بیشتری برای معامله گری بگذارید می شه شغل اول شما که در اونصورت باید بصورت روزانه معاملاتی را انجام بدید و البته در آمد خیلی بیشتری هم نصیبتون می شه و باید بازار فارکس و کالا را ترید کنید و اگر معامله گر میان مدت و بلند مدت باشید مثل ترید بازار ارز دیجیتال و طلا آب شده در ایران می شید معامله گر بلند مدت و کار شما می شه الویت دومتون و طبعاً در آمد کمتری هم خواهید داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا