آموزش تحلیل تکنیکال

۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن + همراه با آموزش تصویری

هرکس که با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود وارد بازارهای مالی می‌شود خیلی زود می‌فهمد که برای موفقیت در این کار باید آموزش ببیند و با انواع و اقسام تحلیل‌ها و استراتژی‌های موجود در این زمینه آشنا شود. پرایس اکشن یکی از همین استراتژی‌ها هست که بسیاری از معامله‌گرها در نهایت روی به استفاده از آن می‌آورند.

در این مقاله می‌خواهیم ابتدا مفهوم پرایس اکشن را یک بار دیگر با هم مرور کنیم و سپس در مورد برترین و مهم ترین الگوهای پرایس اکشن که در این روش از آن‌ها استفاده می‌شود، صحبت کنیم.

الگوهایی مثل الگوی سروشانه، مثلث صعودی، الگوی پرچم و الگوی فنجان و دسته از جمله‌ی این الگوهای شناخته‌شده‌ی پرایس اکشن هستند که همه‌ی آن‌ها را به صورت کامل و جامع برایتان آموزش خواهیم داد.

بعد از خواندن این مقاله و تمرین الگوهای ذکر شده، هنگام مرور نمودارهای قیمتی دارایی‌های مختلف درک بهتری نسبت به کندل‌های ثبت شده و بالا و پایین رفتن قیمت خواهید داشت و می‌توانید تصمیم‌های بهتری در معاملات خود بگیرید.

پرایس اکشن چیست؟

در استراتژی پرایس اکشن تنها از روی کندل‌های ثبت شده روی نمودار قیمت یک دارایی در مورد معامله‌ی آن تصمیم‌گیری می‌شود.

پرایس اکشن (Price Action) به حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان که روی یک نمودار نشان داده می‌شود، گفته می‌شود.

پرایس اکشن اساس تحلیل تکنیکال است و در همه‌ی بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال، بازار تبادل ارزهای خارجی، بورس ایران و غیره جواب می‌دهد.

در واقع استراتژی معاملاتی پرایس اکشن می‌گوید که برای پیش‌بینی روند حرکت یک دارایی نیازی به تحلیل فاندامنتال، اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و چیزهای دیگر وجود ندارد و به تنهایی می‌توان از روی کندل‌های ثبت شده روی نمودار تصمیم‌گیری کرد.

الگوهای پرایس اکشن (Price Action Pattern) هم به الگوهایی گفته می‌شود که در طول سالیان مختلف چندین و چندبار روی نمودارهای قیمتی دارایی‌های مختلف شکل گرفته‌اند و برای همین توسط تحلیل‌گران اسم‌های مشخصی برایشان انتخاب شده است.

دلیل استفاده از این الگوها این است که معمولاً وقتی یکی از آن‌ها روی نمودار شکل می‌گیرد، همان نتیجه‌ای که قبلاً بارها اتفاق افتاده دوباره به وقوع می‌پیوندد.

برای همین است که بسیاری از فعالان بازارهای مالی ترجیح می‌دهند، براساس این الگوها اقدام به خریدوفروش دارایی مورد نظر خود کنند زیرا از نتیجه‌ی احتمالی آن آگاه هستند. ما نیز در ادامه ۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن را برایتان معرفی می‌کنیم.

مهم ترین الگوهای پرایس اکشن

پرایس اکشن الگوهای مختلفی دارد که در این بین ۱۰ مورد از آن‌ها از اهمیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

نکته‌ای که همین اول باید به آن اشاره کنیم این است که بیش از صدها الگوی پرایس اکشن وجود دارند که از این بین تنها چند مورد از آن‌ها توانسته‌اند اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

ما نیز در ادامه ۱۰ مورد از مهم‌ترین و برترین الگوهای پرایس اکشن را برایتان شرح می‌دهیم ولی فراموش نکنید که این الگوها قطعی نیستند و احتمال دارد در برخی شرایط نتیجه‌ی مورد انتظار را در پی نداشته باشند.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که الگوهای پرایس اکشن چند نوع مختلف دارند. برخی از الگوها نشان‌دهنده‌ی ادامه‌ی حرکت قیمت در جهت موافق روند فعلی هستند و از همین رو به آن‌ها «الگوهای ادامه‌دهنده» (Continuation Patterns) می‌گوییم.

الگوهای دیگری هم هستند که وقتی آن‌ها را روی نمودار قیمت می‌بینیم باید انتظار تغییر روند قیمت را داشته باشیم. برای همین به این الگوها «الگوهای برگشتی» (Reversal Patterns) گفته می‌شود.

برخلاف این دو نوع الگو که معمولاً از ترکیب چند کندل تشکیل می‌شوند، الگوهایی هم داریم که تنها از یک یا دو کندل ساخته شده‌اند و برای همین به آن‌ها «الگوهای نمودار شمعی» یا «الگوهای کندلی» (Candlestick Patterns) می‌گوییم. خود الگوهای کندلی می‌توانند جزوی از الگوهای برگشتی یا ادامه‌دهنده هم باشند.

منظور از کندل یا کندل استیک‌ها (Candelsticks) هم همان نمودار شمعی روی نمودار است و اطلاعاتی مثل قیمت آن دارایی در آغاز و پایان یک بازه‌ی زمانی خاص و همچنین بالاترین و پایین‌ترین قیمتی که آن دارایی در همان بازه به آن رسیده است را شامل می‌شود.

برای یادگیری کامل پرایس اکشن به همراه الگوها و نحوه استفاده از آن به دوره آموزش پرایس اکشن مراجعه کنید. با خرید این دوره می‌توانید دوره پرایس اکشن ال بروکس را به شکل هدیه دریافت کنید.

از مقدمات که بگذریم اکنون وقت معرفی ۱۰ الگوی برتر پرایس اکشن است.

دقت کنید که در ادامه زمانی که از صعودی یا نزولی بودن صحبت می‌کنیم منظورمان گاوی یا خرسی شدن بازار پس از شکستن یک الگو است. برای مثال مستطیل صعودی، الگوی مستطیلی است که پس از شکسته شدن، بازا حالت گاوی به خود می‌گیرد و خریداران وارد می‌شوند.

الگوی Head and Shoulders

الگوی سر و گردن

اولین الگوی پرایس اکشنی که می‌خواهیم معرفی کنیم الگوی «سروشانه» یا «هد اند شولدرز» (Head and Shoulders) است. این الگو یکی از الگوهای برگشتی محسوب می‌شود که معمولاً بعد از یک روند صعودی خود را نشان داده و خبر از احتمال تغییر روند به نزولی می‌دهد.

شکل این این الگو همان‌طور که از اسمش پیداست ابتدا با یک حرکت صعودی کوچک شروع شده، سپس یک حرکت صعودی بزرگتر شکل می‌گیرد و بلافاصله بعد از آن یک حرکت صعودی کوچک دیگر به همان شکل و اندازه‌ی حرکت صعودی کوچک اول انجام می‌شود.

در این الگو حرکات صعودی کوچک نقش شانه‌های چپ و راست و حرکت صعودی بزرگ میانی نقش سر را بازی می‌کنند و برای همین به آن لقب سروشانه داده‌اند. وقتی این الگو به شکلی که گفتیم روی نمودار شکل بگیرد می‌توان انتظار سقوط قیمت و تغییر روند از صعودی به نزولی را داشت.

سر و شانه معکوس

ناگفته نماند که الگوی سروشانه ممکن است به صورت معکوس و در یک روند نزولی هم شکل بگیرد که در این صورت به آن الگوی سروشانه‌ی معکوس یا صعودی (Bullish Inverted Head and Shoulders) می‌گوییم. شکل این الگو برعکس شکل الگوی سروشانه اصلی و رو به پایین است و خبر از پایان روند نزولی و شروع حرکت قیمت به‌سمت بالا می‌دهد.

الگوی Cup and Handle

الگوی فنجان و دسته

الگوی دیگر الگوی «فنجان و دسته» (Cup and Handle) است که جزو الگوهای ادامه‌دهنده‌ی صعودی محسوب می‌شود. یعنی این الگو معمولاً در یک حرکت صعودی که مدتی است متوقف شده ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده‌ی این است که روند صعودی ادامه خواهد داشت.

دلیل نام‌گذاری این الگو به خاطر این است که ابتدا الگویی شبیه کلمه‌ی U انگلیسی روی نمودار شکل می‌گیرد که همان بدنه‌ی فنجان است و سپس الگوی دیگری در سمت راست آن ظاهر می‌شود که دسته‌ی فنجان را تشکیل می‌دهد.

وقتی شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته روی نمودار تایید شود می‌توان انتظار داشت که دارایی مورد نظر به حرکت صعودی خود با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

الگوی فنجان و دسته معکوس یا نزولی

همچنین این الگو می‌تواند در یک حرکت نزولی هم شکل بگیرد که در این صورت به آن «الگوی فنجان و دسته معکوس یا نزولی» (Bearish Inverted Cup and Handle) می‌گوییم. بعد از تشکیل این الگو که برعکس الگوی فنجان و دسته صعودی است می‌توان انتظار سقوط قیمت و ادامه‌ی روند نزولی را داشت.

الگوی Double Bottom و Double Top

الگوی دابل باتم

الگوی Double Bottom که معادل فارسی آن را می‌توان «جفت درّه» یا «دو درّه» در نظر گرفت به الگویی گفته می‌شود که در آن قیمت یک دارایی دو بار پیاپی و به یک اندازه طی کندل‌های مختلف پایین می‌آید و شکلی شبیه دو درّه ایجاد می‌کند.

در واقع در یک حرکت نزولی وقتی درّه‌ی اول تشکیل می‌شود یعنی قیمت از پایین‌ترین نقطه‌ی آن برگشت خورده و رو به بالا حرکت کرده است. اما نتوانسته حرکت رو به بالای خود را ادامه دهد و دوباره به سمت پایین رفته و درّه‌ی دوم را تشکیل می‌دهد.

این درّه نشان می‌دهد که قیمت آن دارایی توانایی پایین‌تر رفتن از درّه‌ی اول را نداشته و بنابراین انتظار می‌رود روند حرکت قیمت برگشت خورده و صعودی شود.

الگوی دابل تاپ

به همین ترتیب الگوی Double Top یا «جفت قلّه» یا «دو قلّه» هم زمانی پدید می‌آید که قیمت یک دارایی دو بار پیاپی و به یک اندازه طی کندل‌های مختلف بالا می‌رود و شکلی شبیه دو قلّه ایجاد می‌کند. الگوی دو قلّه هم در یک حرکت صعودی خود را نشان می‌دهد و خبر از تغییر روند قیمت از صعودی به نزولی می‌دهد.

این دو نوع الگو جزو الگوهای برگشتی محسوب می‌شوند که بسیار کاربردی هم هستند. شکل دیگری از این الگوها هم وجود دارند که در آن‌ها به جای دو قلّه یا درّه، سه عدد از آن‌ها ایجاد می‌شود و برای همین به آن‌ها Triple Bottom و Triple Top می‌گویند.

الگوی Wedge

وج بالارونده

الگوی Wedge که در زبان فارسی به آن «الگوی گُوِه»، «گووه» یا «الگوی قاچ» هم می‌گویند یکی از الگوهای برگشتی است که از کشیدن دو خط روند هم‌گرا تشکیل می‌شود.

نکته‌ی مهم در این الگو این است که حرکت هر دو خط روند باید در یک جهت باشد وگرنه الگوی تشکیل شده الگوی گُوِه نخواهد بود. یعنی هر دو خط روند باید یا صعودی باشند یا نزولی تا الگوی گُوِه تشکیل شود.

الگوی وج پایین رونده

این الگو می‌تواند رو به بالا تشکیل شود که در این صورت به آن الگوی Rising Wedge یا الگوی گُوِه‌ی رو به بالا یا بالارونده می‌گویند.

همچنین اگر الگو رو به پایین تشکیل شود به آن Falling Wedge یا الگوی گُوِه‌ی رو به پایین یا پایین‌رونده می‌گویند. الگوی گُوِه‌ی رو به بالا نشان‌دهنده احتمال پایین آمدن قیمت است در حالی که الگوی گُوِه‌ی رو به پایین خبر از احتمال بالا رفتن قیمت می‌دهد.

الگوی Triangle

الگوی «مثلث» یا Triangle یکی دیگر از الگوهای پرکاربرد پرایس اکشن است که از ترکیب یک خط افقی و یک خط روند تشکیل می‌شود. در این الگو خط افقی از به هم وصل کردن نقاط بالا یا پایین کندل‌ها تشکیل می‌شود.

الگوی مثلث که جزو الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود، سه نوع دارد که عبارتند از الگوی مثلث بالارونده (Ascending Triangle)، الگوی مثلث پایین‌رونده (Descending Triangle) و الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle).

الگوی مثلث متقارن از اتصال دو خط روند هم‌گرا تشکیل می‌شود و نشان‌ می‌دهد که به زودی قیمت از مثلث خارج شده و به یک سمت حرکت خواهد کرد. این الگو به دلیل متقارن بودن نمی‌تواند تشخیص دهد که حرکت به‌سمت بالا خواهد بود یا پایین.

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث صعودی معمولاً از یک خط افقی در بالا و یک خط روند صعودی در پایین تشکیل می‌شود و نشان می‌دهد که قیمت بعد از خروج از مثلث به‌سمت بالا حرکت خواهد کرد. (شکل زیر)

الگوی مثلث صعودی

از سوی دیگر، الگوی مثلث نزولی از یک خط افقی در پایین و یک خط روند نزولی در بالا تشکیل می‌شود و نشان می‌دهد که قیمت بعد از خروج از مثلث به‌سمت پایین حرکت خواهد کرد.

الگوی مثلث نزولی

الگوی Rectangle

الگوی «مستطیل» (Rectangle) جزو ساده‌ترین و محبوب‌ترین الگوهای پرایس اکشن محسوب می‌شود و می‌توان آن را هم جزو الگوهای برگشتی و هم الگوهای ادامه‌دهنده به شمار برد.

الگوی مستطیل نزولی

این الگو معمولاً بعد از یک روند صعودی یا نزولی که قیمت در حال تثبیت خود است شکل می‌گیرد. در جریان این تثبیت، قیمت یک دارایی بین دو سطح مقاومتی و حمایتی معامله می‌شود که اگر اوج‌های قیمتی را به یکدیگر و پایین‌ترین قیمت‌ها را به یکدیگر متصل کنیم دو خط افقی رسم می‌شود که شبیه یک مستطیل است. برای همین است که به این الگو، الگوی مستطیل می‌گویند.

الگوی مستطیل صعودی

در الگوی مستطیل این احتمال وجود دارد که قیمت بدون برخورد به خطوط بالایی یا پایینی تغییر جهت دهد. همچنین دلیل اینکه گفته می‌شود الگوی مستطیل هم می‌تواند یک الگوی برگشتی و هم یک الگوی ادامه‌دهنده باشد این است که برای مثال فرض کنید، بعد از یک روند صعودی الگوی مستطیل شکل می‌گیرد و قیمت درون محدوده‌ی این مستطیل حرکت می‌کند.

این احتمال وجود دارد که بعد از خروج از الگوی مستطیل قیمت دارایی مدنظر یا به سمت بالا حرکت کند یا به سمت پایین که اگر این حرکت به سمت بالا باشد، یعنی قیمت در جهت روند بازار که صعودی بود، حرکت کند می‌گوییم الگوی مستطیل ادامه‌دهنده است.

اما اگر بعد از خروج از الگو به سمت پایین حرکت می‌کرد چون روند صعودی بوده و اکنون نزولی شده به آن الگوی مستطیل برگشتی خواهیم گفت.

الگوی Flag

الگوی «پرچم» (Flag) یکی دیگر از الگوهای ادامه‌دهنده است که معمولاً بعد از یک حرکت صعودی یا نزولی قوی شکل می‌گیرد. این الگو نیز دو نوع دارد که شامل الگوی پرچم صعودی (Bull Flag) و الگوی پرچم نزولی (Bear Flag) می‌شود.

در الگوی پرچم صعودی یک حرکت شدید صعودی را داریم که بلافاصله بعد از آن در فاصله‌ی زمانی کوتاهی کندل‌هایی ثبت می‌شود که شبیه پرچم است. وقتی این الگو ثبت می‌شود می‌توانیم انتظار ادامه‌ی روند صعودی را داشته باشیم.

الگوی پرچم صعودی

همچنین در الگوی پرچم نزولی نیز برعکس این حالت پدید می‌آید و روند نزولی بعد از خروج از پرچم ادامه می‌یابد.

الگوی پرچم نزولی

الگوی Channel

کانال صعودی

الگوی «کانال» یا چنل (Channel) هم جزو الگوهای پرکاربرد و شناخته‌شده‌ی پرایس اکشن است که شاید در تحلیل‌های متخصصان این حوزه بارها اسم آن را شنیده باشید.

نکته‌ی مهم اینجاست که الگوی کانال بسیار شبیه الگوی پرچم است ولی با این تفاوت که تعداد کندل‌های آن بیشتر بوده و طول بیشتری دارد. الگوی کانال به دلیل تعداد بیشتر کندل‌هایش قابل‌ اعتمادتر از الگوی پرچم است.

الگوی کانال پایین رونده

الگوی کانال نیز به دو نوع کانال بالارونده (Ascending Channel) و کانال پایین‌رونده (Descending Channel) تقسیم می‌شود. درست مانند الگوی پرچم در الگوی کانال پایین‌رونده روند مثبت و در کانال بالارونده نیز روند نزولی بعد از خروج از کانال ادامه می‌یابد.

الگوی کندل Pin Bar یا Hammer

الگوی Pin Bar یا «پین بار» که می‌توانیم آن را الگوی «میخ» هم خطاب کنیم از جمله الگوهای پرایس اکشن است که از یک کندل واحد تشکیل شده و به وفور می‌توان آن را در نمودار قیمت دارایی‌های مختلف پیدا کرد.

به الگوی پین بار الگوی «چکش» (Hammer) هم گفته می‌شود و جزو الگوهای بازگشتی پرایس اکشن است که هنگام مشاهده‌ی آن می‌توان انتظار تغییر روند را داشت. البته این دلیل نمی‌شود که هر زمان روی نمودار این کندل را دیدیم منتظر تغییر روند کلی قیمت باشیم. این تغییر جهت می‌تواند برای زمان کوتاهی باشد.

الگوی پین بار

مانند بیشتر الگوهای معرفی شده تاکنون، الگوی پین بار هم دو نوع دارد. الگوی پین بار صعودی (Bullish Pin Bar) که احتمال حرکت رو به بالا را افزایش می‌دهد و الگوی پین بار نزولی (Bearish Pin Bar) که خبر از حرکت قیمت رو به پایین می‌دهد.

در کل برای استفاده بهینه از این الگو باید حواسمان به خوبی جمع باشد و به ناحیه‌ای که این الگو پدیدار می‌شود هم دقت داشته باشیم.

برای مثال اگر در یک ناحیه‌ی مقاومتی الگوی پین بار نزولی را مشاهده کردیم می‌توانیم با احتمال بیشتری منتظر تغییر جهت حرکت قیمت باشیم.

الگوی کندل Engulfing

دومین الگوی کندلی پرایس اکشن که همه‌ی تریدرها باید با آن آشنا باشند الگوی انگالفینگ (Engulfing) نام دارد. این الگو نیز یکی از الگوهای برگشتی است و برای شکل‌گیری به دو کندل نیاز دارد.

الگوی انگالفینگ نیز دو نوع دارد. در الگوی انگالفینگ نزولی (Bearish Engulfing) کندل اول صعودی و کندل بعدی همواره یک کندل نزولی با اندازه‌ی بزرگتر از کندل اول است. در حالی که در الگوی انگالفینگ صعودی (Bullish Engulfing) کندل اول نزولی و کندل بزرگتر بعدی یک کندل صعودی است.

الگوی اینگالفینگ

همان‌طور که می‌توان حدس زد بعد از تشکیل الگوی انگالفینگ صعودی می‌توان حرکت قیمت رو به بالا و در الگوی انگالفینگ نزولی حرکت قیمت رو به پایین را انتظار داشت.

همچنین درست مانند الگوی کندل پین بار که گفتیم بهتر است در محدوده‌های حمایتی و مقاومتی از آن‌ها استفاده کرد، الگوی انگالفینگ هم احتمال پیروزی بیشتر در این محدوده‌ها دارد.

نکات مهم درباره الگوهای پرایس اکشن

در هنگام ترید ممکن است الگوهای به‌هم‌ریخته‌ای را مشاهده کنید، پس تمرین زیاد نقش مهمی در تشخیص الگوهای جاری دارد.

همیشه مقداری احتمال خطا در پرایس اکشن و روند الگوها در نظر بگیرید.

الگوهای پرایس اکشنی که در مقالات و آموزش‌های مختلف می‌بینید، از جمله تصاویری که در این مقاله از آن‌ها استفاده شده مثال‌های به اصطلاح کتابی بوده و صرفاً جهت آشنایی بهتر شما با این الگوها اضافه شده‌اند.

به عبارت دیگر ممکن است در دنیای واقعی و زمانی که خودتان پای نمودار قیمت می‌روید الگوهای معرفی شده به این تمیزی و مرتبی نباشند و به همین دلیل تشخیص آن سخت به نظر برسد.

برای همین است که تمرین و مطالعه‌ی نمونه‌هایی که در گذشته روی نمودار ظاهر شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند کمک شایانی به افزایش مهارت شما در این زمینه بکند.

همچنین نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که پرایس اکشن و الگوهایش نیز همانند دیگر تحلیل‌ها احتمال خطا دارند و نباید با قطعیت از نتیجه‌ی آن‌ها صحبت کرد.

با این حال تجربه و سابقه‌ی این الگوها نشان داده که نرخ موفقیت در آن‌ها به‌ویژه الگوهایی که در این مقاله اشاره کردیم قابل قبول است و می‌توان با کمی مهارت از آن‌ها استفاده نمود و به سوددهی رسید.

در جدول زیر می‌توانید ۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن را مشاهده کنید.

۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن

سخن پایانی

الگوهای پرایس اکشنی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم تمام الگوهای موجود در اختیار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران نیستند ولی از نظر ما بهترین و پرکاربردترین آن‌ها هستند.

برای همین پیشنهاد می‌کنیم که برای مطالعه و تمرین آن‌ها زمان و انرژی کافی بگذارید و حتی با مراجعه به نمودارهای قیمتی دارایی‌های مختلف سعی کنید الگوهای معرفی شده را روی نمودار کشف کنید و ببینید که حرکت قیمت بعد از شکل‌گیری آن‌ها به چه شکل بوده است.

با این کار می‌توانید بسیاری از مسائل گفته شده در این مقاله مثل تغییر روند یا ادامه‌ی حرکت را با چشم خود ببینید و به قدرت الگوهای پرایس اکشن ایمان بیاورید.

البته فراموش نکنید که بعضی از الگوهای نمودار شمعی یا کندل استیک‌ها هم در این زیرمجموعه جا می‌گیرد و الگوهای پرایس اکشن هم مانند دیگر تحلیل‌های قابل استفاده در بازارهای مالی تنها احتمالات را مشخص می‌کند و هیچ چیز قطعی نیست. ضمن اینکه استفاده‌ی درست و توانایی تشخیص دقیق این الگوها نیز می‌تواند شانس موفقیت ما را بالاتر ببرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. این تصالویر از الگوهای پرایس اکشن که گذاشتید مربوط به پرایس اکشن پیشرفته میشه درسته؟
    چون من خودم پرایس اکشن بلد هستم اما نمیتونم الگوهارو درک کنم

      1. سلام وقت بخیر

        ببخشید میشه لطف کنید بم بگید،دقیقا خطوط همه الگوها و ناحیه حمایتی و مقاومتی رو چطور و از کدوم کندلا بکشم؟؟لطف میکنید

  2. همین الگوها میتونن یه استراتژی معاملاتی باشند
    اگه آدم بتونه درست ازشون استفاده کنه

    1. سلام آقای عبدالله عزیز
      ممنون از نظر شما. دقیقا همینطوره آموزش خوب و یادگیری الگوها بسیار توی معامله مفید هست
      موفق باشید

  3. الگوهای پرایس اکشن البته خیلی بیشتر از این چیزی هست که بهش پرداخته شده که البته این 10 تا جزو مهمترین الگو های ترید هست و خیلی بهتر میشه که تمام الگوهای پرایس اکشن رو به صورت جامع لیست کنید همچنین الگوهای برگشتی پرایس اکشن اگر هم یه آموزشی در خصوص کندل شناسی پرایس اکشن روی سایت قرار بدید که دیگه واقعا شاهکار میشه در کل ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام پدرام عزیز
      بله دقیقا ما توی این مقاله سعی کردیم پر استفاده ترین الگوها رو بیاریم تا مخاطبی که مثل شما حرفه‌ای نیست با دیدن الگوهای زیادش احساس سردرگمی نکنه
      قطعا در آینده کندل‌ها و مابقی الگوها رو هم براتون داخل یه مقاله جامع میاریم
      پیروز باشید

    1. سلام وقت شما بخیر
      خوشحال هستیم که مقاله براتون مفید بوده و راحت متوجه مطلب شدید
      موفق باشید

  4. درود بر شما پارسال تو کلاس مجازی شرکت کردم که به گفته خودشون ارزشش ده میلیون تومان بود و با تخفیف دو میلیون گذاشته بودن ولی بدون اغراق پنجاه هزار تومنم نمی ارزید، یعنی پنج درصد این چیزایی که شما تو این مطلب گفتین رو هم نگفتن اون وقت شما رایگان مطالبی ارزشمند تازه با یه سری ریز نکات رو اشاره کردین، همه این الگو هارو و کندل هارو با مدوام خط کشی کردن چارت متوجه شدم و الان به سطح خوبی رسیدم و خیلی مواقع میتونم تشخیص بدم مثلا یه سطح حمایتی یه شکست زیادی رو تجربه می‌کنه و سریع شدو میشه و دوباره حمایت میشه، امیدوارم دوستان سخت نکنن برا خودشون تکنیکال رو و به جای اینکه پولشون رو دور بریزن از همین مطالب مفید استفاده کنن

    1. سلام به منم یاد بدین چطور خطوط بکشم،آخه چارت پر کندل کشیدن دقیق از کدوم کندل خیلی سخته،اگه میتونید توضیح بدین بگو که بریم تلگرام متشکرم داداش

  5. مچکر ازتون واقعا عالیه کافیه که چارت نماد مورد نظر رو درک کنی و بشناسی با همین الگوها میشه ا سود خوب کسب کرد

  6. سلام
    مطالب گفته شده در این مقاله بسیار مفید و آموزنده بود
    مخصوصا که الگوها رو خیلی خوب توضیح دادید

  7. خیلی عالی من یه پکیج 6 ملیون تومانی خریدم تقریبا 55 ساعت گوش کردم هیچی ازش نفهمیدم ناامیدی من بیشتر شد تا آموزش
    که ارزش 100 هزار تومانی ام نداشت، اما مطالب شما خیلی مفید است سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا